اضافه بر آنچه گفته شد تقسیم دیگرى نیز براى کتب فقهیه اندیشیده ایم که مى تواند نظم جدیدى به کتب فقهى دهد و کاستى ها را به حداقل برساند و آن اینکه احکام فقهى در نظر ابتدایى به چهار قسم تقسیم مى شود: رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خلق، رابطه انسان با خودش و رابطه انسان با حکومت. مى توان قسم پنجمى را به آن افزود و آن رابطه انسان با طبیعت و محیط زیست است و با نگاهى دیگر مى شود همه آنها را در پنج بخش جاى داد:
بخش اوّل : عبادات و مقدّمات آن است که شامل هشت کتاب مى شود: طهارت که شامل وضو و غسل و تیمم نیز مى شود، صلاة، زکات، خمس، صوم، اعتکاف، حج و عمره.
بخش دوم: مسائل مالى و اقتصادى که شامل سه قسم است:
الف) معاملات که روابط مالى انسان ها را با یکدیگر تعیین مى کند و شامل 18 کتاب مى شود: بیع، رهن، حجر و مفلّس، ضمان (که شامل حواله و کفالت نیز مى شود)، صلح، شرکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، ودیعه، عاریه، اجاره، وکالت، وقف و صدقات، سکنى و حبس، هبات، سبق و رمایه، و وصیت.
ب) مسائل مالى غیر معاملاتى که ایقاعات را در بر مى گیرد و آن عبارت از هشت کتاب است: عتق، تدبیر، مکاتبه، استیلاد، اقرار، جعاله (طبق عقیده کسانى که آن را جزء ایقاعات مى دانند)، اَیمان، نذر و عهد.
ج) مسائل مالى که از دائره عقود و ایقاعات خارج است و آن پنج کتاب است: غصب، احیاى موات، لقطه، فرایض و مواریث.
بخش سوم مسائل مربوط به نظام خانواده که شامل شش کتاب است: نکاح، طلاق، خلع و مبارات، ظهار، ایلا و لعان.
بخش چهارم احکام حلال و حرام مربوط به تغذیه که شامل چهار کتاب است: صید و ذباحه و اطعمه و اشربه.
بخش پنجم سیاسات است که شامل هشت کتاب است: جهاد، امر به معروف ونهى از منکر، قضا، شهادات، حدود و تعزیرات، قصاص، دیات و نظام الحکومة.