ب) دلیلى عقلى

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
دائرة المعارف فقه مقارن جلد 1
نقد و بررسى:سخنان معتقدان به تعلیل:

اشاعره بر مدّعاى خود به چند دلیل عقلى نیز استدلال کرده اند:

نخست این که: قول به تعلیل لازمه اش به کمال رسیدن خداوند به وسیله چیز دیگرى است و این هم محال است، زیرا خدا نقصى ندارد تا با چیز دیگرى آن را جبران نماید.

دیگر این که: لازمه اعتقاد به هدف و غرض تسلسل است، و آن نیز محال است (زیرا هر هدفى نیاز به هدف دیگرى دارد).

دلیل سوم اشاعره این است که: هدف جز لذّت و منفعت و دفع درد و آلام، چیز دیگرى نیست; و خداوند از ابتدا توانایى بر تحصیل آن را دارد، پس فایده و نیازى به واسطه بودن اسباب و علل نیست(1)ولى اشتباه بزرگ آنها در این نکته است که گمان کرده اند مصالح و مفاسد افعال به ذات پاک خداوند بر مى گردد در حالى که روشن است همه آنها مربوط به نیازهاى بندگان است.

 

نقد و بررسى:سخنان معتقدان به تعلیل:
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma