احادیث متعدّد و متفاوتى از اهل بیت(علیهم السلام)نسبت به حکم روزه در روز عاشورا وارد شده است، برخى از آنها دلالت بر استحباب(1) و برخى از آن نهى مى کند.(2) فتاواى فقیهان بر اساس اختلاف روایات فوق متفاوت شده است و هر فقیهى براى هر یک از این دو گونه روایات مرجّحى یافته، بر اساس همان فتوا داده است.(3) ممکن است طرفداران استحباب در این مسأله، اندیشیده اند که نهى از روزه عاشورا به خاطر تشبّه به بنى امیّه بوده که موضوع آن در عصر ما منتفى است.
1. همان مدرک،ج7،ص337،ح3،باب20،(ابواب الصوم المندوب).
2. همان مدرک، ص 340، ح 3، باب 21، (ابواب الصوم المندوب).
3. جواهرالکلام، ج 17، ص 105 .