4. روایاتى که از فتواى بدون علم نهى مى کند:

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
دائرة المعارف فقه مقارن جلد 1
3. روایات اهل بیت(علیهم السلام) دلیل دیگرى بر انفتاح باب اجتهاد5. روایاتى که طریق اجتهاد و استنباط را آموزش مى دهد

الف) امام صادق(علیه السلام) از پدرانش از رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)نقل مى کند که فرمود:

«و من أفتى النّاس بغیر علم و هو لا یعلمُ النّاسخ من المنسوخ و المُحکم من المتشابه، فقد هلک و أهلک; کسى که بدون علم، براى مردم فتوا دهد و ناسخ را از منسوخ و محکم را از متشابه تشخیص ندهد، هم خود را هلاک کرده و هم دیگران را».(1)

مفهوم این حدیث، این است: کسى که با علم و آگاهى از ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و... فتوا دهد مجاز است و این دلیل جواز استنباط و انفتاح باب اجتهاد است.

در حدیث دیگرى از همان حضرت رسیده که به مفضل بن مزید فرمود: من تو را از دو خصلت نهى مى کنم، که افراد از این طریق هلاک شده اند.

«أنهاک أن تدین الله بالباطل و تُفتى النّاس بما لا تعلم; من تو را نهى مى کنم از این که به آیین خدا از طریق باطل متدیّن گردى، و طبق آنچه نمى دانى براى مردم فتوا دهى».(2)

از مفهوم این حدیث، بر مى آید که فتوا و اجتهاد با علم و آگاهى مجاز است وبدون علم در ردیف پرستش خداوند از طریق باطل قرار گرفته است.


1 . کافى، ج 1، ص 43.
2 . وسائل الشیعه، ج 18، ص 10، ح 2.
 
3. روایات اهل بیت(علیهم السلام) دلیل دیگرى بر انفتاح باب اجتهاد5. روایاتى که طریق اجتهاد و استنباط را آموزش مى دهد
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma