نظر اکثر علماى اسلام، جواز نسخ قرآن به خبر متواتر است. علماى شافعى و اکثر اهل ظاهر آن را جایز نمى دانند(1) و اما نسخ قرآن به خبر واحد، از نظر شیعه و اهل سنّت ممنوع است، زیرا نسخ یک مسأله مهم و نسبتاً نادر است و اگر تحقّق پیدا کند، باید به صورت متواتر یا متضافر یا توأم با قرائن قطعیه باشد; به خلاف تخصیص و تقیید که امر رایجى است. فقط گروهى یک صورت را استثنا کرده و گفته اند: نسخ قرآن به خبر واحد در زمان حیات پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)جایز مى باشد.(2)
مرحوم علاّمه حلّى در «منتهى» مى گوید: نسخ دلیل قطعى (خواه قرآن باشد یا سنّت متواتره) به وسیله خبر واحد جایز نیست زیرا دلیل قطعى، اقوى است پس هنگام تعارض، عمل به آن متعیّن است.(3)