گوشه دیگرى از اعمال یهود

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
برگزیده تفسیر نمونه جلد 1
چند حکم فقهى سرنوشت افراد لجوج

(آیه 46) در ادامه آیات قبل، این آیه صفات جمعى از دشمنان اسلام را تشریح کرده و به گوشه اى از اعمالشان اشاره مى کند مى فرماید: «بعضى از یهود، سخنان را از جاى خود، تحریف مى کنند» (مِنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ).

این تحریف ممکن است جنبه لفظى داشته باشد یا جنبه معنوى و عملى، امّا جمله هاى بعد مى رساند که منظور از تحریف در اینجا همان تحریف لفظى و تغییر عبارت است زیرا آنها به جاى اینکه بگویند شنیدیم و اطاعت کردیم، «مى گویند: شنیدیم و مخالفت کردیم» (وَ یَقُولُونَ سَمِعْنَا وَ عَصَیْنَا).

سپس به قسمت دیگرى از سخنان عداوت آمیز و آمیخته با جسارت آنها اشاره کرده مى گوید: آنان مى گویند «بشنو; که هرگز نشنوى!» (وَاسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَع).

«و (از روى تمسخر مى گویند:) راعنا [= ما را تحمیق کن]» (وَ رَاعِنَا).

توضیح اینکه، مسلمانان راستین در آغاز دعوت پیامبر اسلام(ص) براى اینکه سخنان او را بهتر بشنوند و به دل بسپارند، در برابر حضرت این جمله را مى گفتند: راعنا. یعنى ما را مراعات کن و به ما مهلت بده. ولى گروهى از یهود این جمله را دستاویز قرار داده و آن را مقابل حضرت تکرار مى کردند و منظورشان معنى عبرى این جمله ـ بشنو که هرگز نشنوى ـ بود. یا معنى عربى آن ـ ما را تحمیق کن! ـ را اراده مى کردند.

تمام اینها به منظور آن بود «تا با زبان خود، حقایق را بگردانند و در آیین خدا، طعنه زنند» (لَیًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْنًا فِى الدِّینِ).

«لىّ» بر وزن «حىّ»، به معنى تابیدن طناب و مانند آن، همچنین به معنى تغییر و تحریف آمده است.

«ولى اگر آنها (به جاى این همه لجاجت) مى گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم; و سخنان ما را بشنو و به ما مهلت ده (تا حقایق را درک کنیم)، براى آنان بهتر، و با واقعیت سازگارتر بود» (وَ لَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَکَانَ خَیْرًا لَهُمْ وَ أَقْوَمَ).

«ولى خداوند، آنها را به خاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته است; از این رو جز عدّه کمى ایمان نمى آورند» (وَ لَـکِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَلاَیُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِیلاً).

 

چند حکم فقهى سرنوشت افراد لجوج
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma