تفسیر: بهانه جویى یهود

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
برگزیده تفسیر نمونه جلد 1
شأن نزول: قانون عمومى مرگ

یهود براى اینکه از قبول اسلام سر باز زنند، بهانه هاى عجیبى مى آوردند، از جمله همان است که در شأن نزول به آن اشاره شد. آیه مى گوید: «(اینها) همان کسانى (هستند) که گفتند: خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم تا (این معجزه را انجام دهد:) یک قربانى بیاورد، که آتش [= صاعقه آسمانى] آن را بخورد!» (الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیْنَا أَلاَّ نُؤْمِنَ لِرَسُول حَتَّى یَأْتِیَنَا بِقُرْبَان تَأْکُلُهُ النَّارُ).

سپس مى افزاید: در پاسخ این بهانه جویى ها «بگو: پیامبرانى پیش از من، براى شما آمدند; و دلایل روشن، و آنچه را گفتید آوردند; پس چرا آنها را به قتل رساندید اگر راست مى گویید؟!» (قُلْ قَدْ جَاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَیِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ).

اشاره به زکریّا و یحیى و جمع دیگرى از پیامبران بنى اسرائیل است که به دست خود آنان به قتل رسیدند.

(آیه 184) خداوند در این آیه پیامبر را تسلّى مى دهد مى فرماید: «پس اگر (این بهانه جویان،) تو را تکذیب کنند، (چیز تازه اى نیست;) رسولان پیش از تو (نیز) تکذیب شدند» (فَإِنْ کَذَّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ).

پیامبرانى «که دلایل آشکار، و نوشته هاى متین و محکم، و کتاب روشنى بخش آورده بودند» (جَاءُو بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْکِتَابِ الْمُنِیرِ).

تفاوت میان «الزّبُر» و «الکتاب المنیر»، با اینکه هر دو از جنس کتاب مى باشد، ممکن است از این جهت باشد که اوّلى اشاره به کتب پیامبران قبل از موسى است و دومى به تورات و انجیل.

شأن نزول: قانون عمومى مرگ
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma