از چنین پیامبرى پیروى کنید

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
برگزیده تفسیر نمونه جلد 2
نمایندگان بنى اسرائیل در میعادگاه خدا! 1ـ پنج دلیل براى نبوت در یک آیه !

(آیه 157) این آیه در حقیقت، مکمل آیه گذشته درباره صفات کسانى است که مشمول رحمت واسعه پروردگار هستند، یعنى پس از ذکر صفات سه گانه تقوا و اداء زکات و ایمان به آیات پروردگار، در این آیه صفات دیگرى به عنوان توضیح براى آنها ذکر مى کند و آن پیروى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است، زیرا ایمان به خدا از ایمان به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پیروى از مکتبش جدایى ناپذیر است، لذا مى گوید: «کسانى مشمول این رحمت مى شوند که از فرستاده پروردگار پیروى کنند» (اَلَّذینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ).

سپس براى این رسول، شش صفت علاوه بر مقام رسالت بیان مى کند:

1ـ او «پیامبر خداست» (النَّبِىَّ).

«نبى» به کسى گفته مى شود که پیام خدا را بیان مى کند و به او، وحى نازل مى شود ـ هر چند مأمور به دعوت و تبلیغ نباشد ـ اما «رسول» کسى است که علاوه بر مقام نبوت، مأمور به دعوت و تبلیغ به سوى آیین خدا و ایستادگى در این مسیر مى باشد.

2ـ «پیامبرى که درس نخوانده و از میان توده جمعیت برخاسته، از سرزمین مکه امّ القرى» کانون اصلى توحید طلوع کرده است (الاُْمِّىَّ).

3ـ «پیامبرى که صفات و علامات و نشانه ها و دلائل حقانیت او را در (کتب آسمانى پیشین) تورات و انجیل مشاهده مى کنند» (الَّذى یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِى التَّوْریةِ وَالاِْنْجیلَ).

4ـ پیامبرى که محتواى دعوت او با فرمان عقل کاملا سازگار است «به نیکیها و آنچه خرد آن را مى شناسد و نزدش معروف است، دعوت مى کند، و از بدیها و زشتیها و آنچه نزد خرد ناشناس است، نهى مى نماید» (یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهیهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ).

5ـ محتواى دعوت او با فطرت سلیم هماهنگ است، «طیبات
و آنچه را طبع سلیم مى پسندد، براى آنها حلال مى شمرد، و آنچه خبیث و تنفرآمیز باشد بر آنها تحریم مى کند» (وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ).

6ـ او بسان مدعیان دروغین نبوت و رسالت که هدفشان به زنجیر کشیدن توده هاى مردم و استعمار و استثمار آنهاست، نیست; نه تنها بندى بر آنها نمى گذارد، بلکه «بارها را از دوش آنان بر مى دارد، و غل و زنجیرهایى را که بر دست و پا و گردنشان سنگینى مى کرد، مى شکند» (وَیَضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهُمْ وَالاَْغْلالَ الَّتى کانَتْ عَلَیْهِمْ).

و چون این صفات ششگانه به ضمیمه مقام رسالت که مجموعاً هفت صفت مى شود، روى هم رفته نشانه روشن و دلیل آشکارى بر صدق دعوت اوست اضافه مى کند: «پس کسانى که به او ایمان بیاورند و مقامش را بزرگ بشمرند و او را در ابلاغ رسالتش یارى کنند، و از نور آشکارى که با او نازل شده (یعنى قرآن مجید) پیروى کنند، بدون شک چنین افرادى رستگارانند»
(فَالَّذینَ آمَنُوا بِه وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ واتَّبَعُوا النُّورَ الَّذى اُنْزِلَ مَعَهُ اُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ).

 

نمایندگان بنى اسرائیل در میعادگاه خدا! 1ـ پنج دلیل براى نبوت در یک آیه !
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma