آنچه از ظاهر آیات قرآن استفاده مى گردد، این است که قرآن مجید نظر اوّل (تنوّع انواع) را تأیید مى کند و باید به نظر دوّم از روى مطالعه نگریست و نمى توان آن را قانون به حساب آورد.
در هر حال، چه نظر اوّل صحیح باشد و چه دوّم، در تفسیر آیه مثل تغییرى ایجاد نمى شود; زیرا اگر به تبدّل انواع هم قائل شویم، باز خواهیم گفت:
همان خدایى که موجودات تک سلولى را بدون پدر و مادر آفرید، قادر است حضرت عیسى بن مریم(علیهما السلام) را نیز خلق کند. علاوه بر این که دانشمندان بر حیواناتى دست یافتند که بدون جفت گیرى بچّه دار مى شوند، که از آن به «بکرزایى» تعبیر شده است; یعنى جنس ماده در این نوع حیوانات بدون نیاز به جنس نر قادر به تولید مثل است.
بنابراین، اگر در عالم «بکرزایى» ممکن باشد، توّلد حضرت مسیح(علیه السلام) بدون پدر نه تنها جاى تعجّب نیست، بلکه شگفت آورتر از آن رخ داده است.
* * *