پیام آیه مَثَل: «احباط و تکفیر»

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
مثالهای زیبای قرآن جلد 1
عاقبت این شخص ختم به شر شد!استدلالى بر وجود احباط و تکفیر

یکى از بحث هایى که در «علم کلام» مطرح مى شود، مسأله «احباط و تکفیر» است، که در آیه مثل بدان اشاره شده است.

«احباط» عبارت است از اعمال و گناهانى که انجام آن باعث از بین رفتن حسنات و عبادات انسان مى گردد; امّا «تکفیر» عبادات و اعمالى است که انجام آنها سبب نابودى گناهان مى گردد. به عنوان مثال عمل «شیطان» ـ که تکبّر، حسد و لجاجت ورزید ـ سبب «حبط» و نابودى عبادتهاى شش هزار ساله اش شد (احباط). و توبه «حرّبن یزید ریاحى» در محضر امام حسین(علیه السلام) کفّاره گناهان او شد (تکفیر).

توبه آتش گناهان را خاموش مى گرداند و شخص مسلمان باید همواره با دعا و راز و نیاز و توسّل به ائمّه معصومین(علیهم السلام) در محضر خداوند انابه کند.

علاوه بر آیات، در دعاهاى دهه سوم ماه مبارک رمضان به مسأله «احباط و تکفیر» اشاره شده است; مثلا در شب قدر مى خوانیم: «وَ اِنْ کُنْتُ مِنَ الاَشْقیاءِ فَامْحُنى مِنَ الاَشْقیاءِ وَاکْتُبْنى مِنَ السُّعَداء» خداوندا! اگر در زمره اشقیا بوده ام نام مرا از دفتر آنها محو بفرما و اسم مرا در دفتر رستگاران ثبت فرما.(1) (قسمت اوّل دعا به احباط و قسمت دوّم به تکفیر اشاره دارد).


1- مصباح المنیر، صفحه 398، اعمال شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان، علاوه بر دعاى مذکور، جمله «ان تجعل اسمى فى هذه اللیلة فى السعداء» در تمام دعاهاى شب هاى دهه آخر ماه مبارک رمضان تکرار شده است.

عاقبت این شخص ختم به شر شد!استدلالى بر وجود احباط و تکفیر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma