2 ـ حاکم نیشابورى در کتاب مستدرک الصّحیحین با سند صحیح و معتبر حدیث زیر را به نقل از حضرت على (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)نقل مى کند:
قالَ: بَعَثَنى رَسُولُ اللهِ (صلى الله علیه وآله وسلم) اِلَى الْیَمَنِ فقُلْتُ یا رَسُولَ اللهِ بَعَثْتَنى وَ اَنـَا شابٌّ اَقْضى بَیْنَهُم وَ اَنـَا لا اَدْرى مَا الْقَضاءُ، فَضَرَبَ صَدْرى ثُمَّ قالَ (صلى الله علیه وآله وسلم): «اللّهُمَّ اهْدِ قَلْبَهُ وَ ثَبِّتْ لِسانَهُ» فَوَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ ما شَکَکْتُ فى قَضاء بَیْنَ اثْنَیْنِ بَعْدُ(1)
پیامبر به من مأموریّت داد که (جهت تصدّى امر قضاوت) به یمن بروم. عرض کردم: چگونه در بین مردم یمن قضاوت کنم، در حالى که جوان هستم و تجربه قضایى ندارم؟ پیامبر دست بر سینه ام نهاد و این دعا را در حق من کرد: «پروردگارا قلبش را هدایت کن، و زبانش را بر حق ثابت بگردان، (تا هم حق را بفهمد و هم حق را بگوید) ! قسم به خدایى که دانه را در دل خاک مى شکافد(2)پس از دعاى پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)در هیچ قضاوتى شک و تردید نکردم!
طبق این روایت، على (علیه السلام) به برکت دعاى پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) همواره بدرستى قضاوت مى کرد و در هیچ موردى دچار شکّ و تردید نمى شد.
1 . مستدرک الصّحیحین (به نقل از نور الابصار، صفحه 88). روایت فوق در مستدرک الصّحیحین، جلد 3، صفحه 135 نقل شده است ولى با روایت مذکور کمى تفاوت دارد.
2 . این قَسَم بسیار مهمّ است، بدین جهت در کلمات معصومین (علیهم السلام) زیاد یافت مى شود. زمانى که دانه در دل خاک مى شکافد، همانند زمانى است که نوزاد به دنیا مى آید، تمام اصول حاکم بر جنین و تولّد آن. در مورد این دانه هم حاکم است.