صادقین در روایات

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
آیات ولایت در قرآن
تفسیر آیه صادقین با آیه اى دیگر از قرآنپیام آیه صادقین

اگر تنها به روایت ارزشمند ثقلین توجّه کنیم و آن روایت زیبا، که بسان نورافکنى قوى و پر نور طول تاریخ را روشنى بخشیده، را در کنار آیه شریفه بنهیم، مصداق «صادقین» روشن مى شود. صادقین همان کسانى هستند که در روایت ثقلین به عنوان افراد معصومى معرّفى شده اند که تمسّک به آنان مانع گمراهى است. آرى، با توجّه به این روایت، اهل البیت و ائمّه معصومین «صادقین» هستند. علاوه بر روایت فوق، روایات متعددّ دیگرى وجود دارد که در خصوص آیه شریفه وارد شده است. به نمونه هایى از این روایات توجّه کنید:

1.پنج نفر از مشاهیر و بزرگان اهل سنّت ، که نام آنها ذیلاً می آید، در این زمینه روایتی نقل کرده اند :سیوطی(1)، خوارزمی(2)، علاّمه ثعلبی(3)، علاّمه گنجی(4)، و حاکم حسکانی(5)، همگی از صحابی معروف پیامبر(صلی الله علیه و آله)، ابن عبّاس، یا جابر بن عبدالله انصاری، نقل کرده اند که:

کُونُوا مَعَ الصَّـادِقِینَ، أَیْ کُونُوا مَعَ عَلِیِّ بْنَ اَبی طـالِب

منظور از صادقین علىّ بن ابى طالب است.

برخى به جاى عبارت فوق، عبارت «هو علىّ بن ابى طالب» یا «نزلت فى علىّ بن ابى طالب»(6) را به کار برده اند که همه به یک معنى است.

2 ـ حاکم حسکانى در شواهد التّنزیل علاوه بر روایت فوق، روایت دیگرى نیز از «عبدالله بن عمر» نقل کرده است، او مى گوید:

مَعَ الصَّـادِقِینَ أَیْ مَعَ مُحَمّد وَأَهْلِ بَیْتِه(7)

منظور از صادقین پیامبر (صلى الله علیه وآله) و اهل بیت آن حضرت است.

جالب این که در این روایت بقیّه ائمّه معصومین(علیهم السلام) نیز جزء صادقین شمرده شده اند.

3 ـ سلیم بن قیس، که علاّمه مجلسى در بحارالانوار او را انسان معتبرى مى شمرد، روایت زیرا را در تفسیر «صادقین» نقل کرده است:

 

سلمان مى گوید: خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) بودیم که آیه صادقین نازل شد، از پیامبر(صلى الله علیه وآله)پرسیدم: آیا صادقین عام است، یا افراد خاصّى منظور است؟

پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: خطاب آیه عام است و مخاطب همه مردم هستند، ولى صادقین خاص هستند و آن، مخصوص برادرم على(علیه السلام) و اوصیاى من تا روز قیامت است.(8)

طبق این روایت «صادقین» همان ائمّه معصومین(علیهم السلام)هستند.

4 ـ علاّمه گنجى در کتاب «کفایة الطّالب» و «ابن جوزوى» در «تذکرة» مى گویند: «قال علماء السّیر معناه کونوا مع علىّ و اهل بَیْته(9); نه یک نفر و نه دو نفر، بلکه مورّخان گفته اند که معناى «کونوا مع الصادقین» این است که با على و اهل بیتش(علیهم السلام)باشید.»

طبق این حدیث نیز «صادقین» ائمّه دوازدهگانه شیعه(علیهم السلام) هستند.


1 . الدّرّ المنثور، جلد سوم، صفحه 290.

2 . به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 298.

3 . تفسیر ثعلبى، به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 297.

4 . کفایة الطّالب، صفحه 111، به نقل از احقاق الحق، جلد 3 صفحه 297.

5 و 6 . شواهد التّنزیل، جلد 1، صفحه 260.

7 . شواهد التّنزیل، جلد 1، صفحه 262 .

8 . اسرار آل محمّد، صفحه 297.

9 . به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 297.

تفسیر آیه صادقین با آیه اى دیگر از قرآنپیام آیه صادقین
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma