مصداق «الّذین آمنوا ... راکعون» کیست؟

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
آیات ولایت در قرآن
منظور از ولىّ در آیه مورد بحثراه دوم : تفسیر آیه با توجّه به احادیث

از مجموع ابحاث گذشته معناى «انّما» و «ولىّ» روشن شد، ولى هنوز ابهام آیه کاملا برطرف نشده است; زیرا از بحثهاى گذشته معلوم نشد که مراد از «والّذین آمنوا... راکعون» کیست؟

براى پاسخ به این سؤال باید بدانیم که در میان راویان، مفسّران، دانشمندان و علماء شیعه و اهل سنّت، هیچ کس، جز «على» را مصداقى براى آیه ذکر نکرده است.

بنابراین، اجماع و اتّفاق همه علماء مسلمان بر این است که بجز على هیچ کسى مصداق آیه شریفه نیست. از سوى دیگر، براى جمله «والذین آمنوا ...» لااقل یک مصداق وجود داشته است، پس حتماً آن نفر، جز على بن ابى طالب(علیه السلام) نبوده است.

نتیجه کل مباحث گذشته، منهاى روایات و احادیث و نظریّات مفسران، سه مطلب شد:

1ـ این که، «انّما» کلمه حصر است و ولایت را در سه طایفه منحصر مى کند.

2ـ این که ولایت در این آیه شریفه، همانند اکثر موارد استعمال آن در قرآن، به معناى سرپرستى و صاحب اختیار بودن است.

3ـ این که مصداقِ «الذین آمنوا...» بدون شک وجود مقدّس على بن ابى طالب(علیه السلام)است.

منظور از ولىّ در آیه مورد بحثراه دوم : تفسیر آیه با توجّه به احادیث
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma