على با حق و حق با على است!

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
آیات ولایت در قرآن
نکته اى ظریف از فخر رازىدعاى پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در حقّ على (علیه السلام)

براى روشنتر شدن ابعاد مختلف شخصیّت بى نظیر جانشین حقیقى و بلافصل پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) توجّه شما عزیزان را به سه روایت، که در منابع اهل سنّت نیز آمده، جلب مى کنیم:

1 ـ طبرانى به نقل از امّ سلمه، همسر با وفاى پیامبر، و او از رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم)چنین نقل مى کند:

عَلِىٌّ مَعَ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِىٍّ لا یَفْتَرِقانِ حَتّى یَرِدا عَلَىَّ الْحَوْضَ(1)

على با قرآن و قرآن با على است و هرگز از هم جدا نمى شوند، تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.

سؤال : این که گفته شد «على با قرآن است و قرآن با على» یعنى چه؟ آیا منظور این است که على (علیه السلام) همیشه قرآنى همراه دارد؟ یا منظور این است که او حافظ کلّ قرآن مى باشد؟ یا منظور پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) چیز دیگرى است؟

پاسخ : منظور این است که علم و تفسیر قرآن نزد على است و از او جدا نمى شود، عمل به مضامین و دستورات قرآن از على (علیه السلام) جدا شدنى نیست. على، عالِم و عامل به قرآن است و علم و عمل به قرآن از على تفکیک ناپذیر است. و این امتیاز بزرگ و ویژه اى است که در مورد هیچ یک از اصحاب پیامبر سراغ نداریم.


1 . نورالابصار، صفحه 89 .

نکته اى ظریف از فخر رازىدعاى پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در حقّ على (علیه السلام)
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma