إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّـالحـاتِ اُولئِکَ همْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ * جَزائُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتُ عَدْن تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْاَنْهـارُ خـالِدینَ فِیهـا أَبَداً رَضِیَ اللهُ عَنْهُم وَرَضُوا عَنْهُ ذلِکَ لَمِنْ خَشِىَ رَبَّهُ
«سوره بیّنه ، آیات 7 و 8»
إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّـالحـاتِ اُولئِکَ همْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ(1) * جَزائُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتُ عَدْن تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْاَنْهـارُ خـالِدینَ فِیهـا أَبَداً رَضِیَ اللهُ عَنْهُم وَرَضُوا عَنْهُ ذلِکَ لَمِنْ خَشِىَ رَبَّهُ
(امّا) کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات (خدا) هستند. پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهاى بهشت جاویدان است، که نهرها از زیر درختانشان جارى است; همیشه در آن مى مانند; (هم) خدا از آنها خشنود است و (هم) آنها از خدا خشنودند; و این (مقام والا) براى کسى است که از پروردگارش بترسد. «سوره بیّنه، آیات 7 و 8»
1 . «بریّه» از مادّه «بَرء» به معنى خلقت است، و لذا خداوند را «بارى» به معنى «خالق» و مخلوقات را «بریّه» مى گویند. بعضى معتقدند «بریّه» از «بَرْى»، بر وزن «برگ» به معناى «خاک» است و از آنجا که مخلوقات از خاک گرفته شده اند، به آنها «بریّه» گفته مى شود. بعضى دیگر گفته اند: «بریّه» از «بَرَیْتُ الْقَلَمَ;قلم را تراشیدم» گرفته شده است، و از آنجا که مخلوقات از نظر شکل وقامت، به فرمان الهى به صورتهاى مختلف در مى آیند، گویى مانند قلم هایى هستند که در کارگاه آفرینش تراشیده مى شوند، بدین جهت به آنها «بریّه» گفته شده است. (تفسیر پیام قرآن، جلد 9، صفحه 259)