پاسخ قاطع به ایراد «ابن زبعرى»

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
شأن نزول آیات قرآن
چگونگى ارتباط پیامبران با خداوند متعالهواى او خداى او

سوره زخرف   

وَ لَمّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلاً إِذا قَوْمُکَ مِنْهُ یَصِدُّونَ

وَ قالُوا أَ آلِهَتُنا خَیْرٌ أَمْ هُوَ ما ضَرَبُوهُ لَکَ إِلاّ جَدَلاً بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ

إِنْ هُوَ إِلاّ عَبْدٌ أَنْعَمْنا عَلَیْهِ وَ جَعَلْناهُ مَثَلاً لِبنى اسرائیل

و هنگامى که درباره فرزند مریم مَثَلى زده شد، ناگهان قوم تو به خاطر آن فریاد راه انداختند.

و گفتند: «آیا خدایان ما بهترند یا او؟! (اگر معبودان ما در دوزخند، مسیح نیز در دوزخ است; چرا که معبود واقع شده)»! ولى آنها این مَثَل را جز از طریق جدال (ولجاج) براى تو نزدند; آنها گروهى کینه توز و پرخاشگرند.

مسیح فقط بنده اى بود که ما نعمت به او بخشیدیم و او را نمونه و الگوئى براى بنى اسرائیل قرار دادیم.

در «سیره ابن هشام» چنین آمده است: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) روزى با «ولید بن مغیره» در مسجد نشسته بود «نضر بن حارث» نیز آمد و در کنار آنها نشست، گروهى از سران قریش نیز در مجلس بودند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آنها سخن گفت، «نضر» به مقابله برخاست، پیامبر(صلى الله علیه وآله) با دلائل منطقى (پیرامون بطلان بت پرستى) او را محکوم ساخت، سپس این آیه را بر آنها خواند: إِنَّکُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ * لَوْ کانَ هؤُلاءِ آلِهَةً ما وَرَدُوها وَ کُلٌّ فِیها خالِدُونَ...: «شما و آنچه غیر خدا مى پرستید، هیزم جهنم خواهید بود; و همگى در آن وارد مى شوید. * اگر اینها خدایانى بودند، هرگز وارد آن نمى شدند! در حالى که همگى در آن جاودانه خواهند بود».(1)

بعد از این ماجرا پیامبر(صلى الله علیه وآله) از جا برخاست، و رفت، در این هنگام «عبداللّه بن زبعرى» آمد، و به آن جمع پیوست، «ولید» به «عبداللّه» گفت: «نضر بن حارث» در مقابل «محمّد»(صلى الله علیه وآله) درمانده شد، و پاسخى نداشت بدهد، محمّد(صلى الله علیه وآله)گمان مى کند ما و همه معبودهایمان هیزم دوزخیم!.

«عبداللّه» گفت: به خدا سوگند اگر من او را مى دیدم پاسخش را مى دادم، از او بپرسید آیا درست است که همه معبودان با عابدانشان در دوزخند؟ اگر چنین است، ما فرشتگان را مى پرستیم، و یهود «عزیر» را و نصارى «عیسى بن مریم» را (چه عیبى دارد که ما با فرشتگان و پیامبرانى چون «عزیر» و «مسیح» باشیم!).

این پاسخ براى «ولید» و کسانى که در مجلس بودند جالب آمد، و معتقد بودند که دلیل دندان شکنى است، این سخن را خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفتند، رسول اللّه(صلى الله علیه وآله)فرمود: «آرى هر کس دوست داشته باشد که معبود واقع شود او هم با عابدانش در دوزخ خواهد بود، این بت پرستان در حقیقت شیاطین را مى پرستیدند، و هر چیز را که شیطان به آنها دستور مى داد».

اینجا بود که آیه شریفه: إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِکَ عَنْها مُبْعَدُونَ:«(اما) کسانى که از قبل، وعده نیک از ما به آنها داده شده =] مؤمنان صالح [از آن دور نگاه داشته مى شوند» نازل شد(2) و نیز آیه: «وَ لَمّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلاً إِذا قَوْمُکَ مِنْهُ یَصِدُّونَ»(3) (آیه مورد بحث) نازل گردید.(4)

* * *

 

 


1. انبیاء، آیات 98 و 99.

2. انبیاء، آیه 101.

3. زخرف، آیه 57.

4. «سیره ابن هشام»، ج 1، ص385، با کمى تلخیص; «تفسیر ابن کثیر»، ج 4، ص141 .

 

چگونگى ارتباط پیامبران با خداوند متعالهواى او خداى او
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma