عدم انعطاف

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
شأن نزول آیات قرآن
اتهام سرقت به یک مسلمانکیفر انتخاب راهى جز راه مؤمنان

وَ لَوْلا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکَ وَ رَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ یُضِلُّوکَ وَ ما یُضِلُّونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَضُرُّونَکَ مِنْ شَیْء وَ أَنْزَلَ اللّهُ عَلَیْکَ الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ وَ کانَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکَ عَظیماً

اگر فضل و رحمت خدا شامل حال تو نبود، گروهى از آنان تصمیم داشتند تو را گمراه کنند; اما جز خودشان را گمراه نمى کنند; و هیچ گونه زیانى به تو نمى رسانند. و خداوند، کتاب و حکمت بر تو نازل کرد; و آنچه را نمى دانستى، به تو آموخت; و فضل خدا بر تو (همواره) بزرگ بوده است.

این آیه اشاره به گوشه دیگرى از حادثه «بنى ابیرق» است که در چند آیه قبل (105 و 106) تحت عنوان شأن نزول ذکر شد، اما بعضى براى این آیه شأن نزول دیگرى ذکر کرده اند و آن این که: هیأتى از طایفه «بنى ثقیف» خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله)آمده، گفتند: ما با دو شرط با تو بیعت مى کنیم:

نخست این که: بت هاى خود را با دست خود نشکنیم.

دیگر این که: بر ما مهلت دهى تا یک سال دیگر بت «عزّى» را پرستش کنیم!

خداوند به پیامبر(صلى الله علیه وآله) خود دستور داد: در برابر پیشنهادهاى آنها به هیچ وجه انعطافى نشان ندهد، آیه فوق نازل شد و به پیامبر(صلى الله علیه وآله) اعلام کرد که لطف خدا او را در برابر این وسوسه ها حفظ مى کند.(1)

 


1. «مجمع البیان»، ذیل آیه; «بحار الانوار»، ج 22، ص24; «زاد المسیر»، ج 2، ص189، با اندکى تفاوت.

 

اتهام سرقت به یک مسلمانکیفر انتخاب راهى جز راه مؤمنان
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma