یَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَةِ أَیّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاّ هُوَ ثَقُلَتْ فِى السَّماواتِ وَ الاَْرْضِ لا تَأْتیکُمْ إِلاّ بَغْتَةً یَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِیٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لا یَعْلَمُونَ
درباره قیامت از تو سؤال مى کنند، کى فرا مى رسد؟ بگو: «علمش فقط نزدپروردگار من است; و هیچ کس جز او (نمى تواند) وقت آن را آشکار سازد; (حتى) بر آسمان ها و زمین، سنگین است; و جز به طور ناگهانى، به سراغ شما نمى آید»! (باز) از تو سؤال مى کنند،
چنان که گوئى تو از زمان وقوع آن با خبرى! بگو: «علمش تنها نزد خداست; ولى بیشتر مردم نمى دانند».
به طورى که در بعضى از روایات آمده است طایفه قریش به چند نفر مأموریت دادند که به «نجران» سفر کنند، و از دانشمندان یهود که (علاوه بر مسیحیان) در آنجا ساکن بودند مسائل پیچیده اى را سؤال کنند و در بازگشت، آنها را در برابر پیامبر(صلى الله علیه وآله)مطرح سازند (به گمان این که پیامبر از پاسخ آنها عاجز مى ماند) از جمله سؤالات این بود: قیامت در چه زمانى برپا مى شود؟
هنگامى که آنها این پرسش را از پیامبر(صلى الله علیه وآله) کردند، آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.(1)-(2)
* * *
1. بعضى از مفسران مانند مرحوم «طبرسى» شأن نزول رادرباره جمعى از یهود ذکر کرده که به خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمدند و از مسأله قیامت پرسیدند، اما از آنجا که سوره در «مکّه» نازل شده و پیامبر در آنجا با یهود درگیرى نداشت این موضوع بسیار بعید به نظر مى رسد.
2. «تفسیر برهان»، ج 2، ص54; «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث (با تلخیص); «بحار الانوار»، ج 7، ص62 ; «تفسیر على بن ابراهیم قمى»، ج 1، ص249.