امانتداران و خائنان

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
شأن نزول آیات قرآن
تلاش براى تزلزل مؤمنانسوگند براى منافع مادّى

وَ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطار یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدینار لا یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ إِلاّ ما دُمْتَ عَلَیْهِ قائِماً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَیْسَ عَلَیْنافِی الاُْمِّیِّینَ سَبیلٌ وَ یَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ

و در میان اهل کتاب، کسانى هستند که اگر ثروت زیادى به رسم امانت به آنها بسپارى، به تو باز مى گردانند; و کسانى هستند که اگر یک دینار هم به آنان بسپارى، به تو باز نمى گردانند; مگر تا زمانى که بالاى سر آنها ایستاده (و بر آنها مسلط) باشى. این به خاطر آن است که مى گویند: «ما در برابر امّیین (غیر یهود) مسئول نیستیم». و بر خدا دروغ مى بندند; در حالى که مى دانند (این سخن دروغ است).

این آیه، درباره دو نفر از یهود نازل گردیده که یکى امین و درستکار، و دیگرى خائن و پست بود نفر اوّل «عبداللّه بن سلام» بود که مرد ثروتمندى 1200 اُوقِیِّه(1)طلا نزد او به امانت گذارد، عبداللّه همه آن را به موقع به صاحبش رد کرد و به واسطه امانت دارى خداوند او را در آیه فوق مى ستاید.

نفر دوم «فنحاص بن عازورا» است که مردى از قریش یک دینار به او امانت سپرد، «فنحاص» در آن خیانت کرد، خداوند او را به واسطه خیانت در امانت نکوهش مى کند.(2)

بعضى گفته اند: منظور در جمله اوّل، جمعى از نصارى بودند و اما کسانى که خیانت در امانت نمودند یهود مى باشند.(3)

 

اگر هر دو هم مراد باشد مانعى ندارد; زیرا مى دانیم، گرچه غالب آیات قرآن در مورد خاص نازل شده اما جنبه عمومى داردوبه اصطلاح مورد مخصص نخواهد بود.

* * *


1. «اُوقِیِّه» یک دوازدهم «رِطْل»، معادل هفت مثقال است و جمع آن «أَواق و أَواقِّى» است.

2. «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث; «بحار الانوار»، ج 9، ص71; «تفسیر قرطبى»، ذیل آیه مورد بحث; «بحر المحیط»، ذیل آیه مورد بحث; «تفسیر کبیر فخر رازى»، ذیل آیه مورد بحث; «تفسیر کشاف»، ذیل آیه مورد بحث.

3. «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث; «بحار الانوار»، ج 9، ص71 ; «بحر المحیط»، ذیل آیه مورد بحث; «تفسیر کبیر فخر رازى»، ذیل آیه; «تفسیر کشاف»، ذیل آیه.

 

تلاش براى تزلزل مؤمنانسوگند براى منافع مادّى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma