یاد خدا به جاى تفاخر بر گذشته

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
شأن نزول آیات قرآن
جنگِ مجاز و ممنوعانسان هاى دو چهره را بشناسید

فَإِذا قَضَیْتُمْ مَناسِکَکُمْ فَاذْکُرُوا اللّهَ کَذِکْرِکُمْ آباءَکُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِکْراً فَمِنَ النّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا وَ ما لَهُ فِى الاْخِرَةِ مِنْ خَلاق

و هنگامى که مناسک (حج) خود را انجام دادید، خدا را یاد کنید، همانند یادآورى از پدرانتان (آن گونه که رسم آن زمان بود) بلکه از آن هم بیشتر! (در این مراسم، مردم دو گروه اند:) بعضى از مردم مى گویند: «خداوندا! به ما در دنیا، (نیکى) عطا کن»! ولى درآخرت، بهره اى ندارند.

در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: در ایّام جاهلیّت هنگامى که از مراسم حج فارغ مى شدند، در آنجا اجتماع مى کردند و افتخارات (موهومى را براى) نیاکان خود را بر مى شمردند، و از ایّام گذشته آنها و جود و بخشش فراوانشان یاد مى کردند.

آیات فوق نازل شد، و به آنها دستور داد: به جاى این کار (نادرست) ذکر خدا گویند و از نعمت هاى بى دریغ خداوند و مواهب او یاد کنند، و با همان شور و سوز مخصوصى که در افتخار و مباهات به پدران خود در جاهلیت داشتند، نعم الهى را یاد کنند بلکه بیشتر و برتر.(1)

همین معنى یا شبیه آن را سایر مفسران از «ابن عباس» یا غیر او نقل کرده اند که اهل جاهلیت بعد از حج، مجالسى تشکیل مى دادند براى تفاخر به پدران و شرح امتیازات آنها، و یا در بازارهایى همچون بازار عُکّاظ، ذِى المَجاز و مَجَنَّه که تنها جاى داد و ستد نبود، بلکه مرکز ذکر افتخارات (موهوم) نیاکان بود جمع مى شدند و به این کار مى پرداختند.(2)

* * *


1. «مجمع البیان»، ج 1، ص297، ذیل آیه مورد بحث; «مستدرک الوسائل»، ج 5، ص284، ح 5864، با اندکى تفاوت; «بحار الانوار»، ج 90، ص159، ح 35، با اندکى تفاوت; «تفسیر عیاشى»، ج 1، ص98، احادیث 270 و 273، با تفاوت.

این معنى در احادیثى از امام صادق(علیه السلام) نیز رسیده است («کافى»، ج 4، ص516، ح 3; «وسائل الشیعه»، ج 7، ص459، ح 9854، و ج 14، ص272، ح 19173; «بحار الانوار»، ج 96، ص311، ح 32، و ص313، ح 47).

2. «روح المعانى»، ج 2، ص89 و «قرطبى»، ج 2، ص803 و «تفسیر کبیر»، ج 5، ص183 و «فى ظلال القرآن»، ج 1، ص289 و «برهان»، ج 1، ص203.

 

جنگِ مجاز و ممنوعانسان هاى دو چهره را بشناسید
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma