دانشمندان اهل کتاب اسلام مى پذیرند

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
شأن نزول آیات قرآن
على(علیه السلام)، داماد پیغمبر(صلى الله علیه وآله)عشق و علاقه به وطن

سوره قصص   

وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ

الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ یُؤْمِنُونَ

وَ إِذا یُتْلى عَلَیْهِمْ قالُوا آمَنّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنا إِنّا کُنّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِینَ

أُولئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ

وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لانَبْتَغِی الْجاهِلِینَ

ما آیات قرآن را یکى پس از دیگرى براى آنان آوردیم شاید متذکر شوند!

کسانى که قبلاً کتاب آسمانى به آنان داده ایم به آن (= قرآن) ایمان مى آورند!

و هنگامى که بر آنان خوانده مى شود مى گویند: «به آن ایمان آوردیم; اینها همه حق است و از سوى پروردگار ماست; ما پیش از این هم مسلمان بودیم»!

آنها کسانى هستند که به خاطر شکیبائیشان، اجر و پاداششان را دو بار دریافت مى دارند; و به وسیله نیکى ها بدى ها را دفع مى کنند; و از آنچه به آنان روزى داده ایم انفاق مى نمایند.

و هر گاه سخن لغو و بیهوده بشنوند، از آن روى مى گردانند و مى گویند: «اعمال ما از آن ماست و اعمال شما از آن خودتان; سلام بر شما (سلام وداع); ما خواهان جاهلان نیستیم»!

در موردِ شأن نزول آیات فوق، مفسران و راویان خبر، روایاتِ گوناگونى نقل کرده اند که قدرِ مشترکِ همه آنها یک چیز است، و آن: ایمان آوردن گروهى از علماى «یهود» و «نصارى»، و افراد پاکدل، به آیات قرآن و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)است.

از «سعید بن جبیر» نقل شده: این آیات، درباره هفتاد نفر از کشیش هاى مسیحى نازل شده است که «نجاشى» آنها را براى تحقیق، از «حبشه» به «مکّه» فرستاد، هنگامى که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) سوره «یس» را براى آنها تلاوت کرد، اشک شوق ریختند و اسلام آوردند.(1)

بعضى دیگر گفته اند: این آیات، درباره جمعى از نصاراى «نجران» (شهرى است در شمال یمن) نازل شده، که نزد پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) آمدند و آیات قرآن را شنیدند و ایمان آوردند.(2)

بعضى دیگر، آن را در مورد «نجاشى» و یارانش مى دانند.(3)

و بعضى، نزولِ آن را درباره «سلمان فارسى»، و جمعى از علماى «یهود»، مانندِ «عبداللّه بن سلام» و «تمیم الدارى» و «جارود عبدى» دانسته اند.(4)

و بالاخره، بعضى نیز آن را اشاره به چهل نفر از علما و روشن ضمیرانِ مسیحى مى دانند، که سى و دو نفرشان از «حبشه» با «جعفر بن ابیطالب» به «مدینه» آمدند، و هشت نفر از «شام» که در میان آنها «بحیرا» راهب معروف شامى بود.(5)

البته، روایاتِ سه گانه نخست، متناسب با نزول این آیات در «مکّه» است، و گفتارِ کسانى که معتقدند، تمام این سوره مکّى است را تأیید مى کند، ولى روایتِ چهارم و پنجم، دلیل بر این است که این چند آیه، استثناء در «مدینه» نازل شده، و گواهى است بر قول کسانى که آنها را «مدنى» مى دانند.

به هر حال، این آیات، شاهدِ گویایى است بر این که، گروهى از دانشمندان اهل کتاب، با شنیدن آیات قرآن، اسلام را پذیرا شدند; زیرا ممکن نبود پیامبر(صلى الله علیه وآله)چنین چیزى را بگوید را در حالى که، کسى از اهل کتاب به او ایمان نیاورده باشد; چرا که مشرکان فوراً به نفى و انکار برمى خاستند و جار و جنجال به راه مى انداختند.

* * *

 


1. «فى ظلال القرآن»، ج 6، ص 357 و 358; «تفسیر ابن کثیر»، ج 3، ص404 ; «جامع البیان»، ج 7، ص7 .

2. «فى ظلال القرآن»، ج 6، ص 357 و 358; «نور الثقلین»، ج 5، ص253.

3. «فـى ظـلال القـرآن»، ج 6، صفحـات 357 و 358.

4. «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث; «بحار الانوار»، ج 22، ص47 ; «تبیان»، ج 8، ص163.

5. «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث; «بحار الانوار»، ج 22، ص47 ; «قرطبى»، ج 13، ص296 .

 

على(علیه السلام)، داماد پیغمبر(صلى الله علیه وآله)عشق و علاقه به وطن
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma