تمجید بر کارهاى ناکرده

SiteTitle

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

LoginToSite

SecurityWord:

Username:

Password:

LoginComment LoginComment2 LoginComment3 .
SortBy
 
شأن نزول آیات قرآن
رابطه آزمایش و سرزنشسهم زنان در جهاد و هجرت

لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ یَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِما لَمْ یَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَة مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ

وَ لِلّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الاَْرْضِ وَ اللّهُ عَلى کُلِّ شَیْء قَدیرٌ

گمان مبر آنها که از اعمال (زشت) خود خوشحال مى شوند، و دوست دارند در برابر کار (نیکى) که انجام نداده اند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب (الهى)برکنارند! (بلکه) براى آنها، عذاب دردناکى است!

و حکومت آسمان ها و زمین، از آن خداست; و خدا بر همه چیز تواناست.

محدثان و مفسران شأن نزول هاى متعددى براى آیه فوق نقل کرده اند، از جمله این که:

جمعى از یهود به هنگامى که آیات کتب آسمانى خویش را تحریف و کتمان مى کردند و به گمان خود، از این رهگذر نتیجه مى گرفتند، از این عمل خود بسیار شاد و مسرور بودند، و در عین حال دوست مى داشتند: مردم آنها را عالم و دانشمند وحامى دین و وظیفه شناس بدانند،آیه فوق نازل شد،وبه پندارغلط آنها پاسخ گفت.(1)

بعضى دیگر گفته اند: آیه، درباره منافقان است، هنگامى که یکى از جنگ هاى اسلامى پیش مى آمد، آنها با انواع بهانه ها، از شرکت در میدان جنگ خوددارى مى کردند، به هنگامى که جنگجویان، از جهاد برمى گشتند، قسم یاد مى کردند، که اگر عذر نمى داشتند، هرگز جهاد را ترک نمى گفتند، و با این حال، انتظار داشتند که در برابر «کار ناکرده» مانند مجاهدان فداکار، مورد تحسین قرار گیرند!. آیه نازل شد و به این توقع نابه جا پاسخ گفت.(2)

* * *


1. «بحار الانوار»، ج 15، ص177 ; «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث; «تفسیر طبرى»، ج 4، ص136، ذیل آیه مورد بحث; «تفسیر رازى»، ج 9، ص456، ذیل آیه مورد بحث; «اسباب نزول الآیات» واحدى نیشابورى، ص91.

2. تفاسیر «المنار»، «مجمع البیان»، «رازى» و «طبرى»،ذیل آیه;«تفسیر على بن ابراهیم قمى»، ج 1، ص128.

 

رابطه آزمایش و سرزنشسهم زنان در جهاد و هجرت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma