پاسخ اجمالی:
« مرگ» از منظر قرآن، یک امر وجودى است، انتقالی است از جهانى به جهان دیگر، لذا قرآن از «مرگ» به «توفّى» تعبیر می کند، که به معنى دریافت روح از تن، به وسیله فرشتگان است. امام سجاد(ع) در این باره می فرماید: «مرگ براى مؤمن، مانند کندن لباس چرکین و پر حشرات است، و گشودن غل و زنجیرهاى سنگین، و تبدیل آن به فاخرترین لباس ها است». هم چنین امام حسین(ع) در روز عاشورا به اصحاب خود فرمودند: «شکیبائى کنید مرگ، تنها پلى است که شما را از ناراحتى ها و رنج ها به باغ هاى وسیع بهشت و نعمت هاى جاودان منتقل مى کند».
پاسخ تفصیلی:
«مرگ» از نظر قرآن یک امر وجودى است، یک انتقال و عبور از جهانى به جهان دیگر است، و لذا در بسیارى از آیات قرآن از «مرگ» تعبیر به «توفّى» شده که به معنى باز گرفتن، و دریافت روح از تن، به وسیله فرشتگان است.
در حدیثى مى خوانیم: از امام سجاد(علیه السلام) سؤال کردند: «مرگ چیست؟» در پاسخ فرمود: «براى مؤمن، مانند کندن لباس چرکین و پر حشرات است، و گشودن غل و زنجیرهاى سنگین، و تبدیل آن به فاخرترین لباس ها، و خوشبوترین عطرها، و راهوارترین مرکب ها و مناسب ترین منزل ها است، و براى کافر، مانند کندن لباسى است فاخر، و انتقال از منزل هاى مورد علاقه، و تبدیل آن به چرک ترین و خشن ترین لباس ها، و وحشتناک ترین منزل ها و بزرگ ترین عذاب»!. (1)
از امام محمد بن على(علیه السلام) نیز همین سؤال شده فرمود: «مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آید، جز این که مدتش طولانى است، و انسان از آن بیدار نمى شود تا روز قیامت»!. (2) امام حسین(علیه السلام) نیز در کربلا در روز عاشورا به هنگام شدت گرفتن جنگ، تعبیر لطیفى در مورد حقیقت مرگ براى یارانش ارائه فرمود: «شکیبائى کنید اى فرزندان مردان بزرگوار! مرگ، تنها پلى است که شما را از ناراحتى ها و رنج ها به باغ هاى وسیع بهشت و نعمت هاى جاودان منتقل مى کند، کدام یک از شما از انتقال یافتن از «زندان» به «قصر» ناراحتید؟! اما نسبت به دشمنان شما، همانند این است که شخصى را از قصرى به زندان و عذاب منتقل کنند، پدرم از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل فرمود که، دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است، و مرگ پل آنها به باغ هاى بهشت، و پل اینها به جهنم است»!. (3)
در حدیث دیگرى مى خوانیم: امام موسى بن جعفر(علیه السلام) وارد بر کسى شد، در حالى که غرق سکرات موت بود، و به هیچ کس پاسخ نمى گفت، جمعیت عرض کردند: اى فرزند رسول خدا(صلى الله علیه وآله)! دوست داریم حقیقت مرگ را براى ما شرح دهى، و بگوئى بیمار ما الآن در چه حالى است؟ فرمود: «مرگ وسیله تصفیه است، که مؤمنان را از گناه پاک مى کند، و آخرین ناراحتى این عالم است، و کفاره آخرین گناهان آنها است، در حالى که کافران را از نعمت هایشان جدا مى کند، و آخرین لذتى است که به آنها مى رسد، و آخرین پاداش کار خوبى است که احیاناً انجام داده اند، و اما این شخص محتضر به کلى از گناهانش پاک شده و از معاصى بیرون آمده و خالص گشت، آن چنان که لباس چرکین با شستشو پاک مى شود، و او هم اکنون، شایستگى آن را پیدا کرده که در سراى جاوید، معاشر با اهل بیت(علیهم السلام) باشد»!. (4)، (5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.