پاسخ اجمالی:
در روايات اسلامى آثار مهمّى برای اخلاص بیان شده است، از جمله: اخلاص، چشمه هاى حكمت و دانش را از قلب بر زبان جارى مى کند، چشم بصيرت انسان نورانى مى شود، باعث پيروزى در كارها و پاکیزه شدن اعمال است.
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه اخلاص گرانبهاترين گوهرى است كه در خزانه قلب و روح انسان پيدا مى شود، آثار فوق العاده مهمّى دارد كه در روايات اسلامى با تعبيرات كوتاه و بسيار پر معنى به آن اشاره شده است، از جمله:
در حديث معروفى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «ما اَخْلَصَ عَبْدٌ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ اَرْبَعِينَ صَباحاً اِلاّ جَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ»؛ (هيچ بنده اى از بندگان خدا چهل روز اخلاص را پيشه خود نمى سازد مگر اين كه چشمه هاى حكمت و دانش از قلبش بر زبانش جارى مى شود).(1)
در حديث ديگرى از امام علىّ بن ابيطالب(عليه السلام) مى خوانيم: «عِنْدَ تَحَقُّقِ الاِْخْلاصِ تَسْتَنيرُ البَصائِرُ»؛ (به هنگام تحقّق اخلاص، چشم بصيرت انسان نورانى مى شود).(2)
درحديث ديگرى از همان حضرت مى خوانيم: «فى اِخْلاصِ النِّيّاتِ نَجاحُ الاُمُورُ»؛ (در اخلاص نيّت پيروزى در كارها است).(3)
اين نكته روشن است كه هر قدر نيّت خالصتر باشد به باطن كارها اهمّيّت بيشترى داده مى شود تا به ظاهر كار، و به تعبير ديگر، محكم كارى در حدّ اعلى خواهد بود؛ به همين دليل پيروزى در كار تضمين خواهد شد. و بعكس اگر نيّت آلوده به ريا باشد به ظاهر بيش از باطن اهمّيّت داده مى شود و كارها و برنامه ها توخالى مى گردد و همين امر سبب شكست است.
و نيز به همين دليل، در حديث ديگرى از همان امام(عليه السلام) مى خوانيم: «لَو خَلَصَتِ النِّيّاتُ لَزَكَّتِ الاَعْمالُ»؛ (اگر نيّات خالص شود اعمال پاكيزه خواهد شد).(4)،(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.