پاسخ اجمالی:
برخى از مورخین مورد قبول اهل سنت که مضمون واقعه«یوم الدار» را نقل کرده اند عبارتند از: ابن اثیر، طبرى، ابن کثیر دمشقى، ابو الفداء، حلبى، زینى دحلان، ابن ابى الحدید، ابوجعفر اسکافى، نووى، خازن، بغوى، ابن کثیر، ابن عساکر، متقى هندى، حاکم حسکانى، نسائى، گنجى شافعى، زرندى حنفى، هیثمى، حموى، سیوطى، جرجى زیدان، احمد بن حنبل، حاکم نیشابورى، سبط بن جوزى، ابن سعد و دیگران. به گفته علامه امینی آنقدر اسناد روایت قوی است که مورخان آنرا مسلم دانسته و به صورت شعر و نثر آورده اند.
پاسخ تفصیلی:
برخى از مورخین مورد قبول اهل سنت که مضمون واقعه «یوم الدار» را نقل کرده اند عبارتند از:
1 ـ ابن اثیر.(1)
2 ـ طبرى.(2)
3 ـ ابن کثیر دمشقى.(3)
4 ـ ابو الفداء.(4)
5 ـ حلبى.(5)
6 ـ زینى دحلان.(6)
7 ـ ابن ابى الحدید.(7)
8 ـ ابوجعفر اسکافى.(8)
9 ـ نووى.(9)
10 ـ خازن.(10)
11 ـ بغوى.(11)
12 ـ ابن کثیر.(12)
13 ـ ابن عساکر.(13)
14 ـ متقى هندى.(14)
15 ـ حاکم حسکانى.(15)
16 ـ نسائى.(16)
17 ـ گنجى شافعى.(17)
18 ـ زرندى حنفى.(18)
19 ـ هیثمى.(19)
20 ـ حموى.(20)
21 ـ سیوطى.(21)
22 ـ جرجى زیدان.(22)
23 ـ احمد بن حنبل.(23)
24 ـ حاکم نیشابورى.(24)
25 ـ سبط بن جوزى.(25)
26 ـ ابن سعد.(26)
27 ـ کاندهلوى حنفى.(27)
و دیگران.
علامه امینى(رحمه الله) مى گوید: «حدیث عشیره را تعداد زیادى از امامان و حافظان حدیث از فریقین در صحاح و مسانید نقل کرده اند. و تعدادى نیز که به قول و فکر آن ها توجه مى شود بعد از نقل از کنار آن گذشته اند، بدون آن که هیچ گونه اعتراضى در سند یا متن آن داشته باشند. و مورخان اسلامى و دیگران نیز آن را مورد قبول قرار داده اند و در نوشته هاى تاریخى خود به عنوان واقعه مسلم پذیرفته اند و لذا در سلک شعر و نثر آورده اند».(28)، (29)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.