پاسخ اجمالی:
اولا: ما هیچ دلیلى بر امامت و خلافت ابوبکر نداریم. ثانیاً: بر فرض وجود دلیل، چرا این حدیث را ابطال کنیم؟ بلکه باید به جهت وجود نصّ بر خلافت امام على(ع) ادله خلافت ابوبکر را زیر سؤال ببریم، زیرا ادله اى که آنان ادّعا مى کنند قطعاً نصّ نبوى نیست، بلکه عمده دليل آنها اجماع اهل حلّ و عقد است (که واقع نشده و معتبر نیست).
پاسخ تفصیلی:
صاحب مواقف در ردّ حدیث «یوم الدار» مى گوید: این حدیث با ادله اى که دلالت بر خلافت ابوبکر دارد معارض است و لذا مورد قبول نیست.
در پاسخ به او مى گوییم:
اولا: ما هیچ دلیلى بر امامت و خلافت ابوبکر نداریم.
ثانیاً: بر فرض وجود دلیل بر خلافت ابوبکر، چرا این حدیث را ابطال کنیم؟ بلکه وظیفه داریم که به جهت وجود نصّ بر خلافت امام على(علیه السلام) ادله خلافت ابوبکر را زیر سؤال ببریم؛ زیرا ادله اى که آنان ادّعا مى کنند قطعاً نصّ نبوى نیست، بلکه عمده دليل آنها اجماع اهل حلّ و عقد است.(1)
[ضمن اينكه صاحب مواقف با اين استدلال، صحت حديث يوم الدار را متيقن دانسته و در پي توجيه آن برآمده كه در اين صورت با وجود نص نبوي به ادله ظني مثل اجماع منقول(كه فقط ادعا شده) نمي توان رجوع كرد].
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.