پاسخ اجمالی:
اسلام سقط جنین را مطلقاً حرام دانسته و در این میان فرقی بین جنین مشروع و نامشروع قائل نیست. لکن دیه سقط «جنین نامشروع» به پدر و مادر او نمى رسد و همانند ارث بى وارث، جزء بیت المال مى گردد؛ ولى در سقط جنین مشروع، دیه آن به وارثان او تعلّق مى گیرد، مگر این که یکى از وارثان - مانند پدر یا مادر - اقدام به ساقط نمودن کرده باشد که در این صورت همانند «قاتل» از ارث «مقتول» محروم مى شود.
پاسخ تفصیلی:
سقط جنین مطلقاً جایز نیست - خواه جنین از طریق مشروع باشد یا از طریق نامشروع - بنابراین در این قسمت میان مشروع و نامشروع فرقى نیست؛ چیزى که هست دیه سقط «جنین نامشروع» به پدر و مادر او نمى رسد - در صورتى که هر دو در حال نزدیکى، متوجّه نامشروع بودن کار خود بوده باشند - و بسان ارث بى وارث، جزء بیت المال مى گردد؛ ولى اگر جنین حلال و مشروعى را ساقط نماید دیه آن به وارثان او تعلّق مى گیرد، مگر این که یکى از وارثان - مانند پدر یا مادر - اقدام به ساقط نمودن کرده باشد که در این صورت همانند «قاتل» از ارث «مقتول» محروم مى شود.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.