پاسخ اجمالی:
در تورات و سایر کتب پیشینیان به صراحت از شراب مسکر منع شده است. حضرت عیسی خود را پیرو تورات و کتب پیشینیان و کامل کننده آنها می دانست و هرگز نمی توانست خلاف آنها عمل کند.
بیشتر آموزه ها و تعلیمات دینی مسیح تحریف شده است و تاريخ اناجيل كنونى مي گويد كه تمام آنها ساليان دراز بعد از مسيح و بدست بعضى از مسيحيان نگاشته شده است و به همين دليل داراى تناقضهاى آشكارى است.
ضمن اینکه در تفسیر شرابی که در انجیل آمده به «مسکر» اختلاف است. همچنین در نقل انجیل لوقا و انجیل متی از «شام آخر عیسی»، سخن از میوه انگور است و صراحتی ندارد که درون پیاله شراب بوده است یا آب انگور؟
با توجه به اینکه شراب مسکر آثار سوء بر جسم و جان انسان دارد و از نظر مفاسد اخلاقى و اجتماعى نيز زيان هايى غير قابل انكار دارد، چگونه مى توان پذيرفت پيامبرى كه راهنماى اخلاقى مردم است شراب سازى كند؟!
شک نیست که این یک افسانه ساختگى و دروغین است که به این پیامبر بزرگ نسبت داده شده است، خصوصا وقتی زشتى شراب و زیان هاى بى شمار آن بر کسى پوشیده نیست، و در همه ادیان آسمانى حرام و ممنوع است.
پاسخ تفصیلی:
انجيل يوحنا تبديل شدن آب به شراب ناب را از نخستين معجزات مسيح معرفى مى كند، آنجا كه مى گويد: «عيسى و شاگردانش را نيز به عروسى دعوت كردند و چون شراب تمام شد مادر عيسى بدو گفت شراب ندارند. [تا آنجا كه مى گويد] عيسى به ايشان گفت: قدحها را از آب پر كنيد و آنها را لبريز كردند، پس به ايشان گفت: الان برداريد و به نزد رئيس مجلس ببريد پس بردند و چون رئيس مجلس آن آب را كه شراب گرديده بود بچشيد و ندانست كه از كجاست ليكن نوكران كه آب را چشيده بودند مى دانستند، رئيس مجلس داماد را مخاطب ساخته بدو گفت هر كسى شراب خوب را اول مى آورد چون مست شدند بدتر از آن را، ليكن تو شراب خوب را تا حال نگاه داشتى!! و اين ابتداى معجزاتى است كه از عيسى در «قاناى جليل»(1) صادر گشت و جلال خود را ظاهر كرد و شاگردانش به او ايمان آوردند».(2)
همچنین در جمله هايى كه در انجيل متى از مسيح در روز پيش از شهادتش (به عقيده مسيحيان) نقل شده، صريحا شراب را «خون مسيح» معرفى مى كند، آنجا كه مى گويد: «و چون ايشان [يعنى شاگردانش] غذا مى خوردند عيسى نان را گرفته، بركت داد و پاره كرده به شاگردان داد و گفت: بگيريد و بخوريد اين است بدن من! و پياله را گرفته شكر نمود و بديشان داد و گفت همه شما از اين بنوشيد، زيرا كه اين است خون من! ... اما به شما مى گويم كه بعد از اين از ميوه مو نخواهم نوشيد تا روزى كه آن را با شما در ملكوت پدر خود تازه آشامم!».(3)
مسيحيان امروز هم براى تجديد آن خاطره، مراسمى به نام «عشاى ربانى» برپا مى سازند و نان و شراب را به نام جسم و خون مسيح! با آداب خاصى ميان افراد خود تقسيم مى کنند.
اكنون اين پرسش پيش مى آيد مايعى كه آثار سوء آن بر جسم و جان انسان محسوس است و زيان هاى بهداشتى آن در تمام كتاب هاى بهداشتى نوشته شده و از نظر مفاسد اخلاقى و اجتماعى نيز زيان هايى غير قابل انكار دارد و حتى كسانى كه به آن آلوده هستند مانند معتادان به مواد مخدر، در عين اينكه از اثر تخديرى آن لذتى زودگذر مى برند به زيان آن معترفند، با اين حال چگونه مى توان پذيرفت پيامبرى كه راهنماى اخلاقى مردم است شراب سازى كند، و حتی نخستين معجزه اش ساختن شراب باشد و او و شاگردانش در مجلس عمومى آنچنان ميگسارى كنند؟! و شگفت آور اينكه شراب را خون خود معرفى كند؛ خونى كه در عروق انسان جريان دارد و مايه حيات و ادامه زندگى اوست.(4)
اینها از اموری است که واقعیت ندارد؛ چراکه بیشتر آموزه ها و تعلیمات دینی مسیح تحریف شده است. تاريخ اناجيل كنونى مي گويد كه تمام آنها ساليان دراز بعد از مسيح و بدست بعضى از مسيحيان نگاشته شده است و به همين دليل داراى تناقضهاى آشكارى است و اين نشان مي دهد كه آنها قسمتهاى قابل ملاحظه اى از آيات انجيل را به كلى فراموش كرده بودند؛ وجود خرافات آشكار در اناجيل كنونى مانند داستان شراب سازى مسيح و امثال آن نيز روشنگر اين واقعيت است.(5)
چگونه امکان دارد حضرت عیسی دست به چنین کاری زده باشد در حالیکه شراب ضررهای فراوانی دارد و در تورات و سایر کتب پیشینیان به صراحت از آن منع شده و در کتاب امثال سلیمان با لحن شدیدى شراب مذمت شده است.(6) به عنوان نمونه در تورات از طرف موسی نسبت به هارون چنین خطاب شده که: «تو و فرزندانت که وارد خیمه اجتماع گردیدید هرگز لب به شراب و هیچ مست کننده ای نزنید تا مرگ و نیستی شما را فرا نگیرد. این حکم دائمی که در تمام قرون و اعصار و در میان تمام انسانهای آینده شما حکومت دارد تا زشت وزیبا و پاک و ناپاک را از هم تشخیص دهید».(7) و در جای دیگر می فرماید: «با ميگساران معاشر و هم غذا نشويد».(8) و در كتاب هوشيع (از تورات) آمده است: «زنا و شراب و شيره انگور [به صورت مسكر] دل را مى گيرند».(9) و... . و حضرت عیسی هم خود را پیرو تورات و کتب پیشینیان و کامل کننده آنها می دانست و هرگز خلاف آنها عمل نمی کرد؛ چنانکه در انجیل متی می خوانیم که حضرت عیسی(علیه السلام) فرمود: «گمان مبرید كه آمده ام تا تورات یا صُحف انبیا را باطل سازم. نیامده ام تا باطل نمایم بلكه تا تمام كنم. زیرا هرآینه به شما می گویم تا آسمان و زمین زایل نشود همزه یا نقطه ای از تورات هرگز زایل نخواهد شد تا همه واقع شود. پس هركه یكی از این احكام كوچكترین را بشكند و به مردم چنین تعلیم دهد در ملكوت آسمان كمترین شمرده شود. اما هركه بعمل آورد و تعلیم نماید او در ملكوت آسمان بزرگ خوانده خواهد شد».(10)
حتی در انجیل که منسوب به حضرت عیسی می باشد هم از شراب نهی شده است؛(11) لذا امکان ندارد حضرت عیسی چیزی را که از آن نهی کرده و حرام می داند، خودش آن را ساخته باشد و ترویج کند.
ضمن اینکه در تفسیر شرابی که در انجیل آمده به مسکر اختلاف است؛ چنانکه صاحب قاموس کتاب مقدس می گوید: «در لفظ عبرانی این كلمه اختلاف كرده اند كه آیا الفاظی كه در كتاب مقّدس وارد گشته است همان مایع و مسكر معروف می باشد یا نه».(12)
همچنین در نقل «شام آخر عیسی» در کتاب مقدس [در انجیل لوقی ومتی]، حرف از میوه انگور است و صراحتی ندارد که درون پیاله شراب بوده است یا آب انگور: «پس پیاله ای گرفته شكر نمود و گفت: این را بگیرید و در میان خود تقسیم كنید، زیرا به شما می گویم تا ملكوت خدا نیاید، از میوه انگور دیگر نخواهم نوشید».(13)
لذا این احتمال وجود دارد که مقصود از شراب، نوشیدنی پاک و طاهر باشد، همان گونه که در آیات قرآن از «شراب طهور» در بهشت نام برده شده است.
اما اگر شراب به معنای مایع مسکر باشد، آیا این باورکردنی است که عیسی برخلاف آموزه های کتاب مقدس، با شراب احکامش را تحقق می بخشد؟
شک نیست که این یک افسانه ساختگى و دروغینى است که به این پیامبر بزرگ نسبت داده شده است، خصوصا وقتی زشتى شراب و زیان هاى بى شمار آن بر کسى پوشیده نیست، و در همه ادیان آسمانى حرام و ممنوع است.
نسبت دادن این اتهام ها به این پیامبر الهی در حالی است که قرآن مجید احترام فوق العاده اى براى حضرت مسیح(علیه السلام) قائل است؛ و در سوره هاى متعددى ـ مانند سوره بقره و آل عمران و مائده و بعضى دیگر از سوره ها ـ درباره او سخن گفته، و به عنوان یکى از پیامبران اولوالعزم (صاحب شریعت و کتاب آسمانى) که داراى معجزات فراوانى بوده، او را ستوده است.
از جمله در آيه 48 و 49 آل عمران مى خوانيم: «وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ * وَرَسُولًا إِلَى بَنِى إِسْرَائِيلَ أَنِّى قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِّنْ رَبِّكُمْ أَنِّى أَخْلُقُ لَكُمْ مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِءُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْىِ الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُّؤْمِنينَ»؛ (و به او كتاب و دانش و تورات و انجيل مى آموزد * [و او را به عنوان] رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائيل [قرار ده كه به آنها مى گويد] من نشانه اى از طرف پروردگار شما برايتان آورده ام، من از گِل، چيزى به شكل پرنده مى سازم، سپس در آن مى دمم و به فرمان خدا پرنده اى مى گردد و كور مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى] را بهبودى مى بخشم و مردگان را به فرمان خدا زنده مى كنم و از آنچه مى خوريد و در خانه خود ذخيره مى كنيد به شما خبر مى دهم، مسلماً در اينها نشانه اى براى شما است اگر ايمان داشته باشيد).
به اين ترتيب خلق پرنده و شفاى بيماران غير قابل علاج و زنده كردن مردگان و خبر دادن از امور پنهانى- كه به اذن الله صورت مى گرفت- و... معجزات مسيح(عليه السلام) را طبق بيان قرآن تشكيل مى دهد و اموری مانند شراب سازی که حرام است و برای بدن مضرّ می باشد درباره ایشان دروغ محض است و هرگز در شأن این پیامبر بزرگ الهی نمی باشد.(14)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.