پاسخ اجمالی:
خداوند در قرآن با ذکر نتیجه روشنی برای «توکّل» نمودن بر خدا، همگان را تشویق به این امر می کند و وعده نجات و پيروزى به آنها مى دهد. آنگاه چنين مى فرمايد: «هر كس بر خدا توكّل كند خدا كار او را به سامان مى برد». در واقع خداوند وعده قطعی به همه متوكّلان داده كه مشكلات آنها را حل كند. سپس به ذكر دليل آن پرداخته، مى فرمايد: «زيرا خداوند بر هر چيز تواناست». بديهى است چنين كسى مى تواند به تمام وعده هاى خود جامه عمل بپوشاند و مشكلات را هر قدر سنگين و سخت هم باشد با اراده و فرمان خود بگشايد.
پاسخ تفصیلی:
قرآن مجيد در سوره «ابراهیم»(علیه السلام) سخن از تمام پيامبران پيشين به ميان آورده است، از زمان نوح(عليه السلام) تا پيامبرانى كه بعد از او بودند، مى گويد: «وَ مَا لَنَا اَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَ قَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَيْتُمُونَا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ»(1)؛ ([هنگامى كه پيامبران با مخالفت قوم خود روبرو شدند و خود را تنها ديدند گفتند:] چرا ما بر خدا توكّل نكنيم، با اينكه ما را به راه هاى سعادت رهبرى كرده و ما به يقين در برابر آزارهاى شما شكيبايى خواهيم كرد [و با اين تهديدها و آزارها دست از رسالت خويش بر نمى داريم] و توكّل كنندگان بايد فقط بر او توكّل كنند). از اين آيه به خوبى استفاده مى شود كه توكّل بر خدا در برابر انبوه مشكلاتِ طاقت فرسا كار، همه انبيا در طول تاريخ بوده است و در واقع آنها با نيروى توكّل بر انبوه دشمنان سرسخت پيروز مى شدند و از اينجا نقش توكّل در زندگى انسانها به خصوص رهبران و پيشوايان آشكار مى شود. در واقع آنچه به پيامبران قدرت مى بخشيد كه با نداشتن «عِدّه» و «عُدّه» در برابر قدرتمندترين حكومتهاى بيدادگر عصر خود بايستند و مرعوب تهديدهاى آنها نشوند همين توكّل بر خدا بود كه «ماسوى اللَّه» را در نظر آنها كوچك و بى ارزش مى ساخت. شايان توجّه است كه در آيه قبل (آيه 11 سوره «ابراهيم») مى خوانيم: «وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» و در آيه مورد بحث مى خوانيم: «وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ». از انضمام اين دو آيه به يكديگر استفاده مى شود كه مؤمنان واقعى همان متوكّلانند ضمناً از اين آيه استفاده مى شود كه توكّل، زاييده معرفت و هدايت الهى است همان گونه كه صبر و شكيبايى در برابر آزارهاى دشمنان زاييده توكّل است. خداوند در آیه دیگری با ذكر نتيجه روشنى براى توكّل نمودن بر خدا، همگان را تشويق به اين امر مى كند و وعده نجات و پيروزى به آنها مى دهد، مى فرمايد: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللَّهَ بَالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَىْءٍ قَدْراً»(2)؛ (هر كس بر خدا توكّل كند خدا كار او را به سامان مى برد، خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و براى هر چيز اندازه اى قرار داده است). در واقع خداوند وعده قطعى به همه متوكّلان داده كه مشكلات آنها را حل كند. سپس به ذكر دليل آن پرداخته، مى فرمايد: «زيرا خداوند بر هر چيز تواناست». بديهى است چنين كسى مى تواند به تمام وعده هاى خود جامه عمل بپوشاند و مشكلات را هر قدر سنگين و سخت باشد با اراده و فرمان خود بگشايد.(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.