پاسخ اجمالی:
در اسلام براى ذبح حیوانات شرایطى مانند قطع چهار رگ گردن و گفتن «بسم الله» در نظر گرفته شده، بطورى که اگر این شرایط انجام نگیرد، گوشت حیوان قابل استفاده نیست. از سویی در اسلام هر حکمی داری حکمت و مصلحتی است، اسلام نیز با این دستورات مى خواهد سه موضوع را تأمین نماید: 1- بیرون ریختن خون از بدن حیوان، به دلیل ضررهای فراوان آن. 2- دورى جستن از آیین بت پرستان که حیوانات خود را به نام بت سر می بریدند. 3- تسریع در جان دادن و جلوگیرى از زجرکش کردن حیوان می باشد.
پاسخ تفصیلی:
در اسلام براى ذبح حیوانات شرایطى مانند قطع چهار رگ گردن و گفتن «بسم الله» در نظر گرفته شده، بطورى که اگر این شرایط انجام نگیرد، گوشت حیوان قابل استفاده نیست. در حالى که جمعى از مردم جهان بدون توجّه به این دستورات، از گوشت حیوانات استفاده مى کنند و اثر بدى هم نمى بینند. این شرایط چه تأثیرى دارد که اسلام روی آن تأکید کرده است؟
در جواب به این سؤال باید گفت:
چنین به نظر مى رسد که اسلام با این دستورات مى خواهد سه موضوع را تأمین نماید:
اوّل: دورى جستن از آیین بت پرستان که حیوانات خود را به نام «بت» سر مى بریدند؛ و لذا، گفتن نام «خدا» را به عنوان جزئى از برنامه وسیعى که براى ریشه کن ساختن افکار بت پرستى طرح کرده، لازم دانسته است.
دوّم: بیرون ریختن خون از بدن حیوان تا در لا به لاى گوشت باقى نماند و با آن خورده نشود؛ طبّ امروز ضررهاى قابل توجّهى براى تغذیه با خون کشف کرده است. گذشته از این، خون همیشه مملوّ از انواع میکروبهاست و از طرفى به تجربه ثابت شده که تغذیه با خون، روحیّات و ملکات نامطلوبى در انسان به وجود مى آورد، از جمله ضعف عواطف و ستمگرى و قساوت قلب است.
سوّم: تسریع در جان دادن حیوان و جلوگیرى از شکنجه و زجرکش نمودن آن که با روح انسانیّت سازگار نیست. این موضوع با قطع چهار رگ گردن به سرعت حاصل مى گردد.
(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.