پاسخ اجمالی:
آیات نخستین سوره حدید، پیرامون توحید و صفات خداست؛ سپس از عظمت قرآن سخن مى گوید؛ در ادامه از وضع مؤمنان و منافقان در قیامت بحث مى کند؛ در بخش دیگرى دعوت به ایمان و خروج از شرک شده، و سرنوشت جمعى از اقوام کافر پیشین منعکس شده است؛ و بخش مهمى از این سوره پیرامون انفاق در راه خدا مى باشد؛ در بخشى کوتاه، اما گویا و مستدل، سخن از عدالت اجتماعى به میان آمده، که یکى از اهداف مهم انبیاء است؛ و در پایان مسأله رهبانیت و انزواى اجتماعى مورد مذمت قرار گرفته است.
پاسخ تفصیلی:
با توجه به این که این سوره از سوره هائى است که، در «مدینه» نازل شده و حتى ادعاى اجماع بر «مدنى» بودن آن کرده اند، طبعاً خصائص سوره هاى مدنى را دارا است، و علاوه بر تحکیم پایه هاى عقیدتى، به دستورهاى عملى متعددى مخصوصاً در زمینه هاى اجتماعى و حکومتى مى پردازد که نمونه هاى آن را در آیات 10 و 11 و 25 ـ به خواست خدا ـ خواهیم دید.
محتواى این سوره را به هفت بخش، مى توان تقسیم کرد:
1 ـ آیات نخستین سوره بحث جامع و جالبى پیرامون توحید و صفات خدا دارد و در حدود بیست صفت، از صفات الهى در آن منعکس است که درک آنها انسان را در سطح بالاى معرفت الهى، قرار مى دهد.
2 ـ بخش دیگرى، از عظمت قرآن این نور الهى که در ظلمات شرک تابید سخن مى گوید.
3 ـ در بخش سوم، از وضع مؤمنان و منافقان در قیامت، که گروه اول در پرتو نور ایمان راه خود را به سوى بهشت مى گشایند، و گروه دوم، در ظلمات شرک و کفر مى مانند، بحث مى کند.
و به این ترتیب، اصول سه گانه اسلام یعنى توحید، و نبوت، و معاد در این سوره به خوبى منعکس است.
4 ـ در بخش دیگرى دعوت به ایمان و خروج از شرک، و سرنوشت جمعى از اقوام کافر پیشین منعکس شده است.
5 ـ بخش مهمى از این سوره پیرامون انفاق در راه خدا و مخصوصاً براى تقویت پایه هاى جهاد فى سبیل الله، و بى ارزش بودن اموال دنیا مى باشد.
6 ـ در بخشى کوتاه، اما گویا و مستدل، سخن از عدالت اجتماعى به میان آمده، که یکى از اهداف مهم انبیاء است.
7 ـ و بالاخره در بخش دیگرى مسأله رهبانیت و انزواى اجتماعى مورد مذمت قرار گرفته، و جدائى خط اسلام از آن، مشخص شده است.
البته در لابلاى این بحثها، نکات دیگرى به تناسب آمده، و در نهایت مجموعه اى بیدارگر و هدایت آفرین را تشکیل داده است.
ضمناً نام گذارى این سوره به «حدید»، به خاطر تعبیرى است که در آیه 25 سوره آمده است.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.