پاسخ اجمالی:
برطبق «گنجینه احکام» کسی که اضافه بر مخارج سالیانه خود، نوزده مثقال طلا (از جهت قیمت اگر چه جنس باشد) داشته باشد، لازم است 19% آن را حساب کند و ... نصاب دوم، نوزده دوم و نصاب سوم، نوزده سوم است و تا به حد نوزده نرسیده است حقوقی تعلق نمی گیرد. هر مثقال در این مسلک عبارت از نوزده نخود می باشد. «بهاء» در «اقدس» می گوید: «کسی که مالک صد مثقال از طلا باشد، لازم است نوزده مثقال آنرا برای خدائی که آفریننده زمین و آسمان است خارج کند...».
پاسخ تفصیلی:
به طوری که در "گنجینه احکام" می نویسد: کسی که اضافه بر مخارج سالیانه خود، نوزده مثقال طلا (از جهت قیمت اگر چه جنس باشد) داشته باشد، لازم است نوزده درصد آنرا حساب کند؛ و لوازم خانه و اسباب کسب و شغل و دکان و خانه مسکونی از تعلق به زکات مستثنی هستند.
و نصاب دوم، نوزده دوم، و نصاب سوم نوزده سوم است، و تا به حد نوزده نرسیده است حقوقی تعلق نمی گیرد و هر مثقال در این مسلک عبارت از نوزده نخود می باشد. (1)
"بهاء" در "اقدس" می گوید: «والّذی تملّک مأة مثقال من الذهب فتسعة عشر مثقالا لله فاطر الارض و السماء ایّاکم یا قوم ان تمنعوا انفسکم عن هذا الفضل العظیم»؛ (کسی که مالک صد مثقال از طلا باشد، لازم است نوزده مثقال آنرا برای خدائیکه آفریننده زمین و آسمان است خارج کند، و مبادا خودتان را از این فضل بزرگ منع نمائید). (2)
و اموالی که یک بار زکات داده شده، دیگر به آنها زکات تعلّق نمی گیرد و حتی اگر مقداری از آن مال تلف شد و یا همه مال از بین رفت و سپس که در مرتبه دوم استفاده می کند! تا به اندازه اوّلی برسد حقوقی بر آن مال تعلق نخواهد گرفت.
اصل این حکم نیز مانند احکام دیگر از نوشته های "سید باب" گرفته شده است.
در بیان می گوید: «فیما کتب علی کلّ نفس من کلّ ما یتملّک من مأة مثقال ذهب من بهاء کلّ شیء تسعة عشر و واحدة لله ان کانت الشمس طالعة فلیفوّض الیه لیقسمنّ بین حروف الواحد کلّوا حد مثقال اذا شاء»؛ (نوشته شده است بر هر نفسی، اینکه چون ثروت او به صد مثقال طلا برسد، از قیمت هر چیزی پس نوزده مثقال و یک مثقال آنرا برای خدا صرف کند؛ یعنی اگر شمس (کسی که ادعای نبوت دارد) طلوع کرده باشد به او داده می شود که در میان حروف واحد(نوزده نفر) تقسیم کرده و به هر حرفی یک مثقال بدهد). (3)
ولی صریح عبارت بیان و اقدس این است که: حد نصاب، در رسیدن ثروت است به صد مثقال که در صد مثقال نوزده داده شود. (4)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.