پاسخ اجمالی:
این سوره، در حقیقت از سه بخش تشکیل مى شود: 1- طرح بهانه جوئی های مشرکان و پاسخ آن و بیم دادن آن ها از عذاب الهی و بیان سرگذشت اقوام پیشین که همگی هلاک شدند. 2- بیان قسمتى از دلائل توحید و نشانه هاى عظمت خداوند در جهان آفرینش. 3- بیان فشرده ولی بسیار جامع و جالبى از صفات مؤمنان راستین و خالص.
پاسخ تفصیلی:
این سوره، به حکم آن که از سوره هاى «مکّى»(1) است بیشترین تکیه اش بر مسائل مربوط به «مبدأ و معاد» و بیان نبوت پیامبر(صلى الله علیه وآله)، و مبارزه با «شرک و مشرکان» و انذار از عواقب شوم «کفر» و «بت پرستى» و گناه است.
این سوره، در حقیقت از سه بخش تشکیل مى شود:
بخش اول، که آغاز این سوره را تشکیل مى دهد، منطق مشرکان را شدیداً درهم مى کوبد و بهانه جوئى هاى آنها را مطرح کرده و پاسخ مى گوید، و آنها را از عذاب خدا و حساب قیامت و مجازات هاى دردناک دوزخ بیم مى دهد و به دنبال آن قسمت هائى از سرگذشت اقوام پیشین را که بر اثر مخالفت با دعوت پیامبران گرفتار سخت ترین بلاها و کیفرها شدند، به عنوان درس عبرت، براى این مشرکان لجوج و حق ستیز بازگو مى کند.
در بخش دوم، براى تکمیل این بحث، قسمتى از دلائل توحید و نشانه هاى عظمت خدا را در جهان آفرینش، از روشنائى آفتاب گرفته، تا ظلمت و تاریکى شب، و وزش بادها و نزول باران، و زنده شدن زمین هاى مرده و آفرینش آسمان ها و زمین ها در شش دوران و آفرینش خورشید و ماه و سیر منظم آنها در بروج آسمانى و مانند آن سخن مى گوید.
در حقیقت بخش اول مفهوم «لا اِلهَ» را مشخص مى کند و بخش دوم «اِلاَّ اللّه» را.
بخش سوم، فشرده بسیار جامع و جالبى از صفات مؤمنان راستین (عِبادُ الرَّحْمان) و بندگان خالص خدا است که در مقایسه با کفار متعصب و بهانه گیر و آلوده اى که در بخش اول مطرح بودند، موضع هر دو گروه کاملاً مشخص مى شود و این صفات مجموعه اى است از اعتقادات، عمل صالح، مبارزه با شهوات، داشتن آگاهى کافى و تعهد و احساس مسئولیت اجتماعى.
و نام این سوره، از آیه اول آن گرفته شده که از قرآن تعبیر به «فرقان»؛ (جدا کننده حق از باطل) مى کند.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.