پاسخ اجمالی:
یهود دو ایراد بر پیامبر(ص) داشتند 1- گوشت و شیر شتر در آئین ابراهیم(ع) حرام بوده، و یهود هم آنها را حرام مى دانند. پس چگونه کسى که آنها را حرام نمى داند دم از آئین ابراهیم مى زند؟ 2- تمام پیامبرانى که از دودمان اسحاق بودند به سوى بیت المقدس نماز مى خواندند، پس چگونه کسى که خود را وفادار به آئین پیامبران گذشته می داند کعبه را قبله گاه خود انتخاب کرده است؟ آیات فوق نازل شد و به آنها پاسخ داد.
پاسخ تفصیلی:
در آیات (93 ـ 97) سوره «آل عمران» می خوانیم: «کُلُّ الطَّعامِ کانَ حِلاًّ لِبَنی إِسْرائیلَ إِلاّ ما حَرَّمَ إِسْرائیلُ عَلى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ
94 . فَمَنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ الْکَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ
95 . قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکینَ
96 . إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمینَ
97 . فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمینَ»؛ (همه غذاها [ى پاک] بر بنى اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل [یعقوب]، پیش از نزول تورات بر خود تحریم کرده بود [مانند گوشت شتر که براى او ضرر داشت]. بگو: «اگر راست مى گوئید تورات را بیاورید و بخوانید»! [این نسبت هائى که به پیامبران پیشین مى دهید حتى در تورات تحریف شده شما نیست!]. * بنابراین آنها که بعد از این به خدا دروغ مى بندند، ستمگرند! [زیرا از روى علم و عمد چنین مى کنند]. * بگو: «خدا راست گفته [و اینها در آئین پاک ابراهیم نبوده] است. بنابراین از آئین ابراهیم پیروى کنید که به حق گرایش داشت، و از مشرکان نبود»!. * نخستین خانه اى که براى مردم [و نیایش خداوند] قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است؛ که پر برکت و مایه هدایت جهانیان است. * در آن، نشانه هاى روشن [از جمله] مقام ابراهیم است؛ و هر کس داخل آن [خانه خدا] شود، در امان خواهد بود؛ و براى خدا بر مردم [واجب] است که آهنگ خانه [او] کنند آنها که توانائى رفتن به سوى آن دارند. و هر کس کفر ورزد [و حج را ترک کند، به خود زیان رسانده]، خداوند از همه جهانیان بى نیاز است).
شأن نزول:
از روایات و نقل مفسران استفاده مى شود که یهود، دو ایراد دیگر در گفتگوهاى خود با پیامبر(صلى الله علیه وآله) داشتند.
نخست این که: چگونه پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) گوشت و شیر شتر را حلال مى داند با این که در آئین ابراهیم(علیه السلام) حرام بوده، و به همین دلیل یهود هم به پیروى از ابراهیم(علیه السلام) آنها را بر خود حرام مى دانند.
نه تنها ابراهیم(علیه السلام) بلکه نوح(علیه السلام) هم اینها را تحریم کرده بود با این حال چگونه کسى که آنها را حرام نمى داند دم از آئین ابراهیم مى زند؟!(1)
دیگر این که: چگونه پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) خود را وفادار به آئین پیامبران بزرگ خدا مخصوصاً ابراهیم(علیه السلام) مى داند در حالى که تمام پیامبرانى که از دودمان اسحاق فرزند ابراهیم بودند «بیت المقدس» را محترم مى شمردند، و به سوى آن نماز مى خواندند، ولى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) از آن قبله روى گردانده و کعبه را قبله گاه خود انتخاب کرده است؟!(2)
آیات فوق به ایراد اوّل پاسخ گفته و دروغ آنها را روشن مى سازد، و آیات 96 و 97 ایراد دوم را پاسخ مى گوید.(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.