پاسخ اجمالی:
در سوره «هود» به ماجرای حضرت شعیب(ع) در مقابل سرسختی قوم مشرک او و تهدیدات آنها اشاره شده است. ايشان براى دست زدن به اصلاحات همه جانبه در اجتماع فاسد آن زمان بر سه اصل تكيه نموده اند: نخست فراهم شدن مقدّمات از سوى پروردگار، سپس داشتن اراده نيرومند براى شروع به كار و سپس دارا بودن انگيزه اى صحيح و سازنده. بدیهی است انجام اصلاحات مذکور جز با داشتن ایمان به خدا و توکّل بر ذات پاک او میسر نخواهد شد.
پاسخ تفصیلی:
حضرت شعيب(عليه السلام) مدّتى بعد از هود(علیه السلام) و كمى قبل از موسى(علیه السلام) مى زيسته است. او در مقابل سرسختى قوم مشرك و بت پرست و تهديدات آنها مى گويد: «اِنْ اُرِيدُ اِلَّا الْاِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِيقِي اِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ اِلَيْهِ اُنِيبُ»(1)؛ (من [با اين برنامه هاى الهى] چيزى جز اصلاح تا آنجا كه در قدرت دارم، نمى خواهم و توفيق من تنها از خداست، فقط بر او توكّل كرده ام و به سوى او بازمى گردم). آرى من با داشتن ايمان به خدا و توكّل بر ذات پاك او از چيزى نمى ترسم و با قدرت راه خود را ادامه مى دهم. قابل توجّه اينكه شعيب(عليه السلام) براى دست زدن به اصلاحات همه جانبه در اجتماعِ فاسد آن زمان بر سه اصل تكيه مى كند: نخست فراهم شدن مقدّمات از سوى پروردگار كه با كلمه «توفيق» به آن اشاره شده، سپس داشتن اراده نيرومند براى شروع به كار كه با «توكّل» به پروردگار حاصل مى شود و سپس دارا بودن انگيزه اى صحيح و سازنده كه با «اِلَيهِ اُنِيبُ»؛ (به سوى او باز مى گردم [و همه كارهايم براى خداست]) به آن اشاره مى كند.(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.