پاسخ اجمالی:
آئين مسيحيت در مباحث اساسي انسان و جهان ميگويد: انسان در بهشت از فرمان خدا سرپيچى كرد و صفات اوّليه خود را از دست داد. خدا، رستگارى و نجات او را در فداكارى خونين پسرش تشخيص داد. حضرت عيسى(ع) پس از تولد و رنج كشيدن و برقرارى كليسا كه انتشار آيين او را در عالم ادامه مىدهد مصلوب گرديد. انسان مىتواند خود را نه با وسيله شايستگي كه با وسيله فداكارى نجات دهد. انسان پس از مرگ پاداش و يا مجازات خود را خواهد ديد و پس از اتمام دنيا و رستاخيز اجساد يك محاكمه عمومى شروع خواهد شد.
پاسخ تفصیلی:
«امانوئل اژِرتِر» كه از دانشمندان مسيحى است، در كتاب «مذاهب بزرگ از سرى چه مى دانم؟» در بخش دهم، ذيل عنوان «مسيحيّت» چنين مىنويسد: «مسيحيّت يا مذهب رستگارى و نجات را مىتوان قبل از آنكه شعبهها و مسلكهاى مختلف از آن جدا شود اصول و قواعد بزرگ آن را تحت موضوع زير خلاصه كرد:
انسان در بهشت از فرمان خدا سرپيچى كرد و بالنتيجه صفات و خصائل اوّليه خود را از دست داد و هنوز نژاد بشر در زير بار و شكنجه خطاى انسان اوّليه است. خدا خواست انسان را نجات دهد، لذا رستگارى و نجات او را در فداكارى خونين پسرش تشخيص داد. عيسى دومين شخص از سه نفرى است كه پيغمبران گذشته ظهور آنها را پيش بينى كرده بودند. اين شخص پس از برقرارى كليسا كه انتشار آيين او را در عالم ادامه مىدهد مصلوب گرديد. كليسا مجمع و انجمن عيسويانى است كه داراى عقيده واحد بوده و تابع و مطيع قدرت مذهبى مشخّص مىباشند. انسان قدرت مطلق دارد و مىتواند خود را به واسطه عمليّات خود و عقيده مذهبى كامل نجات دهد. انسان پس از مرگ پاداش و يا مجازات خود را خواهد ديد و پس از اتمام دنيا و رستاخيز اجساد يك محاكمه عمومى شروع خواهد شد...».(1)
در جاى ديگر مىگويد: «عيسى متولّد شد و رنج كشيد و براى خاطر مردم مُرد. انسان مىتواند خود را به وسيله فداكارى نجات دهد نه به وسيله شايستگى و عمليّات كارهايش بلكه به واسطه داشتن ايمان و عقيده به رستگارى... انسان بايد در قالب عيسى زندگى كند و در عيسى محو شود... ما بالاخره به وسيله اين عيسى و مردم دوستى نجات خواهيم يافت».(2)،(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.