پاسخ اجمالی:
مصداق اهل بیت، پنج تن آل کساء هستند، زیرا؛ الف و لام عهد «البیت» دلالت دارد بر اینکه، مراد از آن کسانى هستند که وقت نزول آیه در حجره بودند. اراده تکوینى تنها برخى از افراد را به دلیل خاصى در بر مى گیرد. اهل بیت(ع) در کلمات پیامبر(ص) و آیه مباهله و حدیث کساء بر پنج تن اطلاق شده. پیامبر(ص) مدّتها هنگام گذر از خانه فاطمه(س) آیه تطهیر را بر آنان قرائت مى کرد. در آیه ضمیر به صورت مذکّر آمده. همسران پیامبر(ص) معصوم نبودند و آیه در صدد بیان عصمت است.
پاسخ تفصیلی:
با مراجعه به قراین موجود پى مى بریم مقصود از اهل بیت(علیهم السلام) در آیه تطهیر، همان پنج تن آل عبا هستند؛ این قراین عبارتند از:
الف) «الف و لام» عهد در «البیت» که مراد از آن کسانى اند که وقت نزول آیه در حجره بودند.
ب) اراده تکوینى، نه تشریعى و این نوع اراده، شامل همه افراد نمى شود، بلکه تنها برخى از افراد را به دلیل خاصى در بر مى گیرد.
ج) اهل بیت(علیهم السلام) در کلمات پیامبر(صلى الله علیه وآله) بر همین پنج تن اطلاق شده است; همان گونه که در مورد آیه مباهله فرمود: «اللّهمّ هؤلآء أهلی».(1)
د) پیامبر(صلى الله علیه وآله) در عمل نیز مصداق آیه را به افرادى خاص و معین محدود مى کند، لذا تا مدّتى هنگام صبح که به مسجد مى رفت در هنگام گذر از خانه فاطمه(علیها السلام) آیه تطهیر را بر آنان قرائت مى کرد.
ابوالحمراء مى گوید: تا هشت ماه دیدم که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) صبح هنگام که براى نماز به مسجد مى رفت، از کنار خانه على(علیه السلام) عبور مى کرد و دستش را بر دو طرف درب خانه مى گذاشت و مى فرمود: نماز، نماز «إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً».(2)،(3)
هـ) پیامبر(صلى الله علیه وآله) پارچه اى را که بر تن داشتند، روى اهل بیت خود، که فاطمه و على و حسن و حسین(علیهم السلام) بودند، انداختند(4) و این خود دلالت بر محدودیت مصداق در کلمه اهل بیت(علیهم السلام)دارد.
و) در آیه شریفه تطهیر، ضمیر به صورت مذکّر آورده شده است تا کسى خیال نکند که آیه مربوط به همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) است.
ز) به طور قطع همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) معصوم نبودند، در حالى که از آیه شریفه، عصمت اهل بیت(علیهم السلام)استفاده مى شود، پس مقصود از اهل بیت(علیهم السلام) در آیه، همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیست.(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.