پاسخ اجمالی:
صاحب بن عباد در رابطه با غدیر خم چنین سروده: ...وقالوا علیٌّ علا قلت لا فإنّ العُلى بعلیٍّ عَلا؛ ...گفتند: على برترى یافت؟ گفتم: نه. همانا برترى ها به واسطه على برترى یافتند. ولکن أقولُ...؛ ولکن من مِثل گفته پیامبر(ص) مى گویم، در حالى که همه خلایق را جمع کرده بود. ألا إنّ من کنتُ مولىً له یُوالی علیاً وإلاّ فلا؛ آگاه باشید! هر کس من مولاى او هستم على را ولىّ خود بدارد، و اگر چنین نکند پس من هم مولاى او نیستم.
پاسخ تفصیلی:
او در این باره چنین سروده است:
1 ـ «قالت فمن تِلْوُهُ یومَ الکساءِ أجبْ فقلتُ أفضلُ مَکسوٍّ ومُشتمِلِ
2 ـ قالت فمن سادَ فی یومِ الغدیرِ أَبنْ فقلتُ من کان للإسلامِ خیرَ ولی
3 ـ وقالوا علیٌّ علا قلت لا فإنّ العُلى بعلیٍّ عَلا
4 ـ ولکن أقولُ کقولِ النبیِّ وقد جمعَ الخلقَ کلَّ الملا
5 ـ ألا إنّ من کنتُ مولىً له یُوالی علیاً وإلاّ فلا»
1 ـ (گفت : چه کسى در روز کساء تالى تلو او بود؟ پاسخ گو! گفتم : بهترین کسى که کِساء (خیمه) او را پوشانده و دربرگرفته است . 2 ـ گفت : چه کسى در روز غدیر سیّد و امیر شد؟ بیان کن! گفتم : آن کسى که براى اسلام بهترین ولىّ است . 3 ـ گفتند : على برترى یافت؟ گفتم : نه . همانا برترى ها به واسطه على برترى یافتند . 4 ـ ولکن من مِثل گفته پیامبر مى گویم ، در حالى که همه خلایق را جمع کرده بود . 5 ـ آگاه باشید! هر کس من مولاى او هستم على را ولىّ خود بدارد ، و اگر چنین نکند پس من هم مولاى او نیستم) .
قابل ذکر است که استدلال مثل صاحب ـ که یکى از ارکانِ مراجعِ لغت و ادبیّات است ـ به حدیث غدیر در شعر و نثر خود بر برتر بودن امیرالمؤمنین(علیه السلام)، دلیلى قوى است بر اینکه اراده کردن معناى امامت و خلافت از واژه «مولى» درست است.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.