پاسخ اجمالی:
خداوند در سوره مائده، آیه 73، می فرماید: «کسانى که گفتند: «خداوند، یکى از سه خداست» به یقین کافر شدند؛ هیچ معبودى جز معبود یگانه نیست و اگر از آنچه مى گویند دست برندارند، عذاب دردناکى به کافران آنها خواهد رسید». همچنین در سوره نساء، آیه 171، می فرماید: «اى اهل کتاب! در دین خود، غلّو نکنید؛ ... مسیح فقط فرستاده خدا، و کلمه (مخلوق) اوست؛ که او را به مریم القا نمود... و نگویید: «(خداوند) سه گانه است» ... خدا، تنها معبود یگانه است؛ او منزّه است که فرزندى داشته باشد ...».
پاسخ تفصیلی:
آیات قرآن به وضوح تثلیث مسیحی را چه به معنای ارتدوکسی آن و چه بر طبق تفاسیری که دیگر فرقه های مسیحی عنوان کرده اند، مردود می شمارد:
«لَقَدْ کَفَرَ الَّذینَ قالُوا إِنَّ اللّهَ ثالِثُ ثَلاثَة وَ ما مِنْ إِله إِلاّ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنْ لَمْ یَنْتَهُوا عَمّا یَقُولُونَ لَیَمَسَّنَّ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ»(1)؛ (کسانى که گفتند: «خداوند، یکى از سه خداست» به یقین کافر شدند؛ هیچ معبودى جز معبود یگانه نیست و اگر از آنچه مى گویند دست برندارند، عذاب دردناکى به کافران آنها (که روى این عقیده ایستادگى کنند،) خواهد رسید).
«یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فی دینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرْضِ وَ کَفى بِاللّهِ وَکیلاً»(2)؛ (اى اهل کتاب! در دین خود، غلّو (و زیاده روى) نکنید؛ و درباره خدا، غیر از حق نگویید. مسیح ـ عیسى بن مریم ـ فقط فرستاده خدا، و کلمه (و مخلوق) اوست؛ که او را به مریم القا نمود؛ و روحى (شایسته) از طرف او بود. پس به خدا و پیامبران او، ایمان بیاورید و نگویید: «(خداوند) سه گانه است.» (از این سخن) خوددارى کنید که براى شما بهتر است. خدا، تنها معبود یگانه است؛ او منزّه است که فرزندى داشته باشد؛ (بلکه) از آن اوست آنچه در آسمان ها و زمین است و براى تدبیر و سرپرستى آنها، خداوند کافى است).
عبارت «إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ»(3) که در مقام بیان حصر بیان شده، نسبت های غیر صحیح به عیسی(علیه السلام)، از جمله فرزند خدا بودنش را نفی می کند. از نگاه قرآن، عیسی(علیه السلام) شخصیتی است که دو امتیاز مهم دارد: امتیاز اول مقام رسالت و امتیاز دوم تولد معجزه آسای او با کلمه ی تکوینی خداوند.(4) در امتیاز اول، تمام رسولان خداوند و در امتیاز دوم اولین پیامبر خدا با وی شریک اند:
«إنّ مَثَلَ عیسی عِندَاللهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرابٍٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُن فَیَکُون»؛ (در واقع مثل عیسی(علیه السلام) در نزد خدا همچون مثل آدم است که او را از خاک آفرید؛ سپس بدو گفت باش پس وجود یافت).(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.