پاسخ اجمالی:
از ادله اي كه بر وجود امام زمان(عج) دلالت دارد برهان «تقابل قطبین» است. اين برهان دو مقدمه دارد: 1. خداوند تجليات جمالى و جلالى دارد. 2. به مقتضاى تقابل بين قطب الوهيت و تجلى تام و بين قطب عبوديت و متجلى تام و لزوم سنخيت بين اين دو، لازم است كه در روى زمين انسان كامل در عبوديت و متجليات الهى موجود باشد و آن كسى غير از حجت خدا نيست كه در نزد اشراقیون به «كلمه قدسيه الهیه» و نزد مشائیون به «عقل دهم» تعبير شده است.
پاسخ تفصیلی:
يكي از برهان هايي كه بر وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) دلالت دارد «برهان تقابل قطبین» است. اين برهان را با دو مقدمه بيان مى كنيم:
الف: خداوند متعال تجليات جمالى و جلالى دارد و در الوهيت و تجليات و صفات خود كامل است.
ب: به مقتضاى تقابل بين قطبين و محاذات بين قطب الوهيت و تجلى تام و بين قطب عبوديت و متجلى و مجلاى تام و لزوم سنخيت بين اين دو، لازم است كه در روى زمين انسان كامل در عبوديت و متجليات الهى موجود باشد تا تجلى اتم بدون مجلاى اتم لازم نيايد و اين انسان كامل كسى غير از حجت خدا و خليفه و ولى او نيست كه در اصطلاح فلسفه اشراقيون از او به (كلمه قدسيه الهيه) تعبير شده و در فلسفه مشائيون از او به (عقل دهم) تعبير مى شود و اوست كه چگونگى خضوع و عبادت مناسب با شأن و مرتبه خداوند را مى داند و به آن عمل مى كند و چنين كسى در اين زمان جز حضرت حجة بن الحسن المهدى(عجل الله تعالی فرجه) نيست.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.