پاسخ اجمالی:
در ميان راويان و مفسران اهل سنت گفتگوئى هست كه آيا معراج با همين بدن جسمانى بوده يا فقط جنبه روحانى داشته است؟ اكثر آنان معتقدند كه معراج پيامبر(ص) با همين روح و جسم و در بيدارى صورت گرفته و غالب روايات آنها نيز ظاهر در همين معنى است؛ ولى روايتى از «عايشه» دارد كه معراج پيامبر(ص) در خواب بوده است. بعضى از نويسندگان دانشمند معاصر مانند «سيد قطب» نيز تعبيرشان مبهم است كه نه صراحت در بيدارى دارد نه خواب.
پاسخ تفصیلی:
در ميان راويان و مفسران اهل سنت گفتگوئى هست كه آيا معراج با همين بدن جسمانى بوده يا فقط جنبه روحانى داشته است؟ اكثر آنان معتقدند كه معراج پيامبر(صلی الله علیه و اله) با همين روح و جسم و در بيدارى صورت گرفته و غالب روايات آنها نيز ظاهر در همين معنى است؛ ولى در روايتى از «عايشه» نقل كردهاند: «وَ اللّهَ مَا فَقَدَ جَسَدُ رَسُولِ اللّهِ(صلى اللّه عليه و آله و سلم) وَ لَكِن عَرَجَ بِرُوحِهِ»؛ (به خدا سوگند بدن پيغمبر از ميان ما نرفت، تنها روح او به آسمانها پرواز كرد) و از «حسن» (ظاهراً حسن بصرى است) نيز نقل شده است كه: «كان فى المنام رؤيا رآها»؛ (پيامبر(صلى اللّه عليه و آله و سلم) در خواب ديد [كه] به معراج رفته است).
بعضى از نويسندگان دانشمند معاصر مانند «سيد قطب» نيز تعبير مبهمى دارند كه نه صراحت در بيدارى دارد نه خواب. او مىگويد: «پيامبر در ميان خواب و بيدارى بود كه او را به بيت المقدس و آسمانها بردند!» و گويا به اين وسيله خواستهاند از مشكلات و جنجالى كه درباره مسئله معراج در ميان عدهاى بوجود آمده به سلامت بگذرند!(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.