پاسخ اجمالی:
بر اساس توحيد افعالي، هيچ احسان و لطفي از غير خداي سبحان متصور نيست: «و ما بكم من نعمة فمن الله»ليكن مؤمنان الهي مظاهر فضل خداوندند، لذا سپاس از آنان همانا حمد ولي نعمتي است كه در مقام فعل در كسوت آنان ظهور كرده است و از اين جهت است كه صاحب مقام محمود فرمود: «شكر خدا را بجا نياورده است آن كه از مردم [درقبال انعامشان] تشكر نكند».
پاسخ تفصیلی:
بر اساس توحيد افعالي، هيچ احسان و لطفي از غير خداي سبحان متصور نيست: «وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»(1)؛ (و هر نعمتی که دارید از خدا است) ليكن مؤمنان الهي مظاهر فضل خداوندند، لذا سپاس از آنان همانا حمد ولي نعمتي است كه در مقام فعل در كسوت آنان ظهور كرده است(2) و از اين جهت است كه صاحب مقام محمود فرمود: «لَا يَشْكُرُ اللَّهَ مَنْ لَا يَشْكُرُ النَّاس»(3)؛ (شكر خدا را بجا نياورده است آن كه از مردم [درقبال انعامشان] تشكر نكند) چنانكه مبدأ فاعلي هر گونه حمد و سپاسي نيز ذات اقدس خداست؛ چون حضرت حق هم حامد محض است و هم محمود صرف؛ لذا حمدِ مطلق خواه به معناي حامد و خواه به معناي محمود منحصر در حق است.(4)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.