پاسخ اجمالی:
بحث مَثَل و ممثول درکتاب «الهفت والاظلّه» منسوب به مفضّل بن عمر جُعفی، آمده و از امام درباره ممثولِ امام مى پرسد و امام جواب مى دهد که تو خیال مى کنى على و حسین کشته شدند و گرمى آهن را چشیدند، هیهات، حسن در زمان ابراهیم به صورت اسحاق و حسین به صورت اسماعیل درآمد و آنان ممثولان حسن و حسین بودند... حسین بن على در ظاهر هزار بار ذبح شده، ولى در واقع امام حسین هیچ آهنى بر گلو ندید. مَثَل حسین مَثَل مسیح است که بر کافران مشتبه شد و این وصف قتل تمام انبیاء و اوصیاء و اولیاء است.
پاسخ تفصیلی:
بحث مَثَل و ممثول و ظاهر و باطن درکتاب «الهفت والاظلّه» منسوب به مفضّل بن عمر جُعفی، به وضوح آمده و از امام درباره ممثولِ امام مى پرسد و امام جواب مى دهد که تو خیال مى کنى على و حسین کشته شدند و گرمى آهن را چشیدند، هیهات، حسن در زمان ابراهیم به صورت اسحاق و حسین به صورت اسماعیل درآمد و آنان ممثولان حسن و حسین بودند. امام حسین نزد خداوند بزرگتر از آن است که به دست کفار کشته شود. حسین بن على در ظاهر هزار بار ذبح شده، ولى در واقع امام حسین هیچ آهنى بر گلو ندید. مَثَل حسین مَثَل مسیح است که بر کافران مشتبه شد و این وصف قتل تمام انبیاء و اوصیاء و اولیاء است. «فالحسین اعظم خطراً عندالله مِن أن یذبح... انّ قتل الحسین سرّ من اسرار الله اشکله على الناس... یا مفضّل انّ الامام یدخل فى الابدان طوعاً و کرهاً و یخرج منه اذا شاء طوعاً و کرهاً... فلما اجتمعوا على الحسین لیذبحوه، خرج من بدنه و رفعه الله الیه...»(1). (2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.