پاسخ اجمالی:
به نظر اسماعیلیه شرّ در ابداع، ریشه و اصلى ندارد و شرور عالَم به خاطر حضور ماده است و بالعرض پدیدار گشته است و خداوند خیر افاضه مى کند و شرّ به عرض در راه ها مى آید.
پاسخ تفصیلی:
به نظر اسماعیلیه شرّ در ابداع، ریشه و اصلى ندارد و شرور عالَم به خاطر حضور ماده است و بالعرض پدیدار گشته است. روضة التسلیم در این باره مى گوید: «عالم عقلانى خیر محض، عالم نفسانى خیر و شرّ به هم آمیخته و عالَم جسمانى شرّ محض است... اهل عالَم جسمانى اهل تضاد و حکم تضاد، اختلاف اهل دنیاست... و خداوند خیر افاضه مى کند و شرّ به عرض در راه ها مى آید.» از آنجا که اندیشه های فلوطین بر اسماعیلیه اثر گذار بوده در اینجا نیز تأثیر اندیشه هاى فلوطین پیداست. فلوطین ماده را شرّ محض دانسته و همه بدى ها را از او مى دانست(1) . (2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.