پاسخ اجمالی:
روایت «مفضل بن عمر» كه مي فرمايد: «از مكان او هيچ يك از اولاد و غير اولادش اطلاع نمى يابد» دلالتي بر ازدواج امام زمان(عج) ندارد؛ چون اين روايت را نعمانى به همين مضمون در كتاب «الغيبة» نقل كرده و به جاى كلمه «ولد» كلمه «ولى» آورده است. ضمن اینکه روايت دلالت ندارد كه امام زمان(عج) همين الان داراى همسر و فرزند است و امكان دارد مربوط به فرزندان زمان ظهور باشد. همچنین احتمال دارد كه تعبير از باب مبالغه در خفاى شخص باشد، به طوري كه اگر حضرت فرزند نيز مى داشت كسى از جايگاه او اطلاع نداشت.
پاسخ تفصیلی:
كسانى كه قائل به ازدواج حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه) هستند به روايت «مفضل بن عمر» تمسك كرده اند. او از امام صادق(عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: «... از مكان او هيچ يك از اولاد و غير اولادش اطلاع نمى يابد؛ مگر کسی كه متولى امر اوست».(1)
در پاسخ چند نكته را يادآور مي شويم:
1. اين روايت را نعمانى به همين مضمون در كتاب «الغيبة» نقل كرده؛ ولى به جاى كلمه «ولد» كلمه «ولى» آورده است، به اين شكل: «لَا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وَلِيٍّ وَ لَا غَيْرِهِ»(2)؛ (و بر موضع او كسى از ولى و غير ولى اطلاع نمى يابد).
2. در روايت نيامده كه همين الان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) داراى همسر و فرزند است و لذا از اين جهت اجمال دارد. ممكن است كه مراد فرزندانى باشند كه در آستانه ظهور يا بعد از آن به دنيا مى آيند.
3. ممكن است كه اين تعبير از باب مبالغه در خفاى شخص بوده باشد؛ يعنى حتى در صورتى كه حضرت فرزند مى داشت كسى از جايگاه او اطلاع نداشت.(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.