پاسخ اجمالی:
طرح و بررسى موضوع «مهدويت» در اين زمان آثاری دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: آشنایی با آرمان هاى واقعى اسلام و الگوبرداری از آنها، ايجاد روحيه و دادن اميد به جامعه برای پایداری و پایبندی به آرمان های اسلام، آشنایی با خصوصيات عصر ظهور و وظايف خود در آن عصر و ایجاد شرايط و زمينه سازی برای ظهور حضرت و شناخت وظايف و تكاليف شيعه در عصر غيبت.
پاسخ تفصیلی:
برخى بر اين گمان اند كه طرح و بررسى موضوع «مهدويت» در اين زمان امرى بى فايده است؛ زيرا اين موضوع مربوط به آينده بشريت است و آينده و اتفاقات آن امرى است مجمل و مبهم؛ اما آنچه وظيفه ماست اين است كه به تكاليف خود در عصر و زمان خود عمل كنيم؛ زيرا هر عصر و زمانى مقتضيات خود را مى طلبد....(1)
در پاسخ به این افراد باید گفت: بحث از مهدويت در اين عصر و زمان آثار و فوايدى دارد كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1. آرمان قيام و انقلاب مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشريف) يك فلسفه بزرگ اجتماعى اسلامى است. اين آرمان بزرگ، گذشته از اينكه الهام بخش ايده و راه گشا به سوى آينده است، آينه بسيار مناسبى است براى شناخت آرمان هاى اسلامى.(2)
2. نويد به برپايى حكومتى جهانى و اسلامى اركان و عناصر مختلفى دارد كه برخى فلسفى و جهانى است و جزئى از جهان بينى اسلامى است و برخى فرهنگى و تربيتى است و برخى سياسى و برخى اقتصادى و برخى اجتماعی و برخى انسانى يا انسانى طبيعى مى باشد.(3) انسان مي تواند با الگوپذيرى از برنامه هاى جامع و فراگير حضرت در عصر ظهور به آرمان هاى واقعى اسلام نزديك شود.
3. در طول تاريخ و در سطح جهان، انقلاب هاى گوناگونى از قبيل فرهنگى، سياسى، اجتماعى و ... صورت گرفته است؛ ولى اكثر اين انقلابها يا در شروع موفق نبوده و يا اينكه در مواجهه با مشكلات فراوان و مقابله با دشمنان خود نتوانسته است دوام بياورد ... و تنها نگاه سبزى كه شيعه به مهدويت دارد مى تواند با ايجاد روحيه اميد در جامعه، مردم را از نااميدى و يأس برهاند. شيعه معتقد به امام زمانى زنده و حاضر و ناظر بر اعمال خود است كه او را در مواقع حساس كمك كار خواهد بود. آری اين اعتقاد از جهت روان شناسى آثار عميقى را در روحيه شيعيان خواهد گذاشت.
4. از آن جهت كه وقت تشكيل حكومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشريف) مشخص نيست و هر لحظه مي تواند زمان ظهور باشد، لذا وظيفه داريم كه نظرى به مباحث مهدويت و ظهور كرده و خصوصيات عصر ظهور و وظايف خود را در آن عصر بدانيم.
5. رسيدن به حكومت جهانى توحيدى در عصر ظهور، شرايطى دارد كه برخى از آنها به دست خود بشر حاصل مى گردد؛ از آن جمله رسيدن بشر به تكامل همه جانبه و رسيدن به مستواى عالى فكرى است. لذا بر ماست كه آرمان هاى اصيل اسلامى در عصر ظهور را بدانيم تا بتوانيم هر چه بهتر در نزديك شدن به آن سهيم بوده و زمينه ساز ظهور حضرت باشيم.
6. بحث از مهدويت تنها بحث از امورى نيست كه مربوط به آينده بشريت باشد؛ بلكه بحث از امامت و مهدويت است، بحث از اينكه در هر زمانى بايد امام معصومى موجود باشد خواه حاضر و مشهور و خواه غايب و پنهان تا حجت ها و بينات خداوند باطل نگردد و لذا در روايات اسلامى از رسول خدا(صلى الله عليه و آله) مي خوانيم: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»(4)؛ (هر كس بميرد و پيشواى زمان خود را نشناسد مرده است از نوع مردن زمان جاهليت). بحث از مهدويت، بحث از غيبت و فلسفه آن و آثار و بركات وجود امام(عليه السلام) در اين عصر غيبت است و لذا بحث از مهدويت از وظايف و تكاليف شيعه در عصر غيبت است.(5)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.