پاسخ اجمالی:
جلال الدین ابوالفضل عبدالرحمن بن ابى بکر بن محمد ابن سابق الدین خضیرى سیوطى (849 ـ 911 ق) یکى از بزرگترین عالمان، محدثان، مورخان و مفسران ادیبان عرب اهل سنت به شمار مى رود که بیش از ششصد عنوان کتاب بزرگ و کوچک در زمینه هاى مختلف علوم اسلامى تالیف کرده است و از این رو به ابن الکتب (یعنى فرزند کتاب) لقب یافته است. او در اُسیوط از تبعات قاهره متولد شد و در همانجا رشد یافت. او در فقه پیرو مذهب شافعى بود؛ البته علماى اهل سنت او را صاحب نظر و مجتهد دانسته اند. سیوطى تا سن چهل سالگی به تحصیل علوم پرداخت و سپس از جامعه منزوی شد تا به تدوین و تالیف کتاب بپرازد و در هر یک از رشته هاى علمى مثل تفسیر، حدیث، فقه، تاریخ، لغت، و ادبیات عرب بیش از ده کتاب تالیف کرد. سیوطى ارادت و مودت فراوانی نسبت به اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه وآله) داشت و در بیشتر کتابهایش به ذکر مناقب و فضائل آن بزرگواران پرداخته است و از این جهت کتابهای او بیش از سایر کتابهای اهل سنت مورد توجه علماى شیعه قرار گرفته است.
پاسخ تفصیلی:
جلال الدین ابوالفضل عبدالرحمن بن ابى بکر بن محمد ابن سابق الدین خضیرى سیوطى (849 ـ 911 ق) یکى از بزرگترین عالمان، محدثان، مورخان و مفسران ادیبان عرب اهل سنت به شمار مى رود که بیش از ششصد عنوان کتاب بزرگ و کوچک در زمینه هاى مختلف علوم اسلامى تالیف کرده است و از این رو به ابن الکتب (یعنى فرزند کتاب) لقب یافته است. او در اُسیوط از تبعات قاهره متولد شد و در همانجا رشد یافت. کمتر از هشت سال داشت که کل قرآن را حفظ کرد و در سنین نوجوانى کتابهای «عمده الاحکام»، «المنهاج» نووى، «الفیه» ابن مالک، و «المنهاج» بیضاوى را نیز حفظ کرد.
مذهب و عقیده جلال الدین سیوطى:
او در فقه پیرو مذهب شافعى بود؛ البته علماى اهل سنت او را صاحب نظر و مجتهد دانسته اند. سیوطى تا سن چهل سالگی به تحصیل علوم پرداخت و سپس از جامعه منزوی شد تا به تدوین و تالیف کتاب بپرازد و در هر یک از رشته هاى علمى مثل تفسیر، حدیث، فقه، تاریخ، لغت، و ادبیات عرب بیش از ده کتاب تالیف کرد. او دو کتاب درباره شخصیت خود نوشته است: التحدّث بنعمه الله، و دیگرى حسن المحاضره فى اخبار مصر و قاهره.
اساتید جلال الدین سیوطى:
سیوطى براى کسب علوم گوناگون به شهرهاى مختلف مناطق اسلامى مسافرت کرد و از حضور بسیارى از علماى بر جسته اسلامى بهره برده است که مهمترین آنها عبارتند از: شیخ محمد مجذوب، شیخ شهاب الدین مشار مساحى، شیخ الاسلام علم الدین بلقینى، شیخ الاسلام شرف الدین مناوى، علامه تقى الدین سُبکى حنفى، محیى الدین کافیجى، سیف الدین محمد حنفى، مجد الدین ابن السباع، عزالدین بن محمد میقاتى، عزالدین کنانى، محمد بن ابراهیم دوانى، تقى الدین احمدشُمُنّى، عبدالقادر عُبادى، ابن خوندار و ... .
سیوطى بیشتر به تالیف کتاب اشتغال داشت تا تربیت شاگرد اما برخى از شاگردان او عبارتند از: عبدالقادر شاذلى، محمد ابن ایاس، و محمد داودى.
سیوطی و حسادت برخی افراد:
او تالیفات فراوانى داشت و به همین دلیل علماى زیادى بر او حسادت کرده و اتهامات فراوانى به او نسبت داده اند. برخى از کسانى که با او عقده و کینه داشتند عبارتند از:
سخاوى، احمد بن حسین بن علیف، برهان الدین ابن کرکى، احمد بن محمد قسطلانى، شمس الدین جوهرى، و شمس الدین البانى؛ که سیوطى در مقام ردّ اتهامات وخرده گیرى هاى آنان مقاله هایى را تنظیم و منتشر کرده بود.
سیوطی و محبت اهل بیت:
سیوطى ارادت و مودت فراوانی نسبت به اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه وآله) داشت و در بیشتر کتابهایش به ذکر مناقب و فضائل آن بزرگواران پرداخته است و از این جهت کتابهای او بیش از سایر کتابهای اهل سنت مورد توجه علماى شیعه قرار گرفته است.
کتاب های جلال الدین سیوطى:
1 ـ الاتقان فی علوم القرآن؛ 2 ـ الاشباه و النظائر؛ که البته دو کتاب با این عنوان نوشته است یکى درباره زبان و ادبیات عرب و دیگرى درباره فروع فقه شافعى؛ 3 ـ التاج فى اعراب مشکل المنهاج؛ 4 ـ الاکلیل فی استنباط التنزیل؛ 5 ـ بغیه الوعاه فى طبقات اللغویین و النحاه؛ 6 ـ تاریخ الخلفاء؛ 7 ـ التحبیر لعلم التفسیر؛ 8 ـ تدریب الراوى فی شرح تقریب النووى؛ 9 ـ ترجمان القرآن؛ 10 ـ تفسیرالجلالین؛ 11 ـ تنویر الحوالک فى شرح موطا اءلامام مالک؛ 12 ـ الجامع الصغیر در زمینه احادیث؛ 13 ـ الجامع الکبیر (جمع الجوامع)؛ 14 ـ حسن المحاضره فى اخبار مصر و القاهره؛ 15 ـ الخصائص و المعجزات النبویه؛ 16 ـ الدر المنثور فى التفسیر بالماثور؛ 18 ـ الدرّ النثیر فی تلخیص نهایه ابن الاثیر؛ 18 ـ الدرر المنتثره فى الاحادیث المشتهره؛ 19 ـ زهر الربى فى شرح سنن البخارى؛ 20 ـ طبقات الحفاظ؛ 21 ـ طبقات المفسرین؛ 22 ـ عقود الزبرجد على مسند الامام احمد؛ 23 ـ مصباح الزجاجه فى شرح سنن ابن ماجه؛ 24 ـ متشابه القرآن.
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.