پاسخ اجمالی:
برخي فكر مي كنند كه مفهوم آيه اين است كه مرد نبايد در برابر زن قصاص شود؛ بلكه در فقه اسلام به طور مشروح آمده است كه اولياى زنِ مقتول مى توانند مرد جنايتكار را قصاص كنند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند. تفاوت ميان از بين رفتن مرد و زن از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى دليلى به بازماندگان مردِ مقتول و فرزندانش وارد مى شود، لذا اسلام هرگز اجازه نمى دهد كه به بهانه لفظ «تساوى»، حقوق فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد.
پاسخ تفصیلی:
ممكن است بعضى ايراد كنند كه در «آيات قصاص» دستور داده شده كه نبايد «مرد» بخاطر قتلِ «زن»، مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق، از انسان هائى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى دهند قصاص نشود؟!
در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مرد نبايد در برابر زن قصاص شود؛ بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحاً بيان شده اولياى زنِ مقتول مى توانند مرد جنايتكار را به قصاص برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند. به عبارت ديگر: منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است. لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون مرد از خون زن رنگين تر است، اين توهّمى است كاملاً بيجا و غير منطقى كه شايد لفظ و تعبير «خونبها» ريشه اين توهّم شده است، پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه با قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى شود (دقت كنيد).
توضيح اينكه: اسلام مردان را مکلف به تأمین هزینه خانواده شان نموده است. آنها باید مخارج خانواده را متحمل شوند و با فعاليت هاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در آورند، بنابراين تفاوت ميان از بين رفتن «مرد» و «زن» از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى دليلى به بازماندگان مرد مقتول از جمله همسر و فرزندان بى گناه او وارد مى شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى - كه به يك خانواده مى خورد - جلوگيرى نموده است. اسلام هرگز اجازه نمى دهد كه به بهانه لفظ «تساوى» حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد. البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان آورتر از مردان باشند، ولى از آنجا که مسئولیت تأمین زندگی بازماندگان آنها بر عهده شوهرشان، پدر شوهرشان و ... است، از این جهتِ خاص، امتیاز فوق العاده ای برای آنها در نظر گرفته نشده است.(دقت كنيد).(1)،(2)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.