پاسخ اجمالی:
با دقت در احاديث معراج در كتب شيعه و سنى مىبينيم از همان عصر پيغمبر(ص) اختلاف در مورد مسئله معراج وجود داشته و هنگامى كه پيامبر(ص) ماجراى معراج را براى مردم شرح داد دشمنان با شدت تمام در مقام انكار برآمدند و پيامبر(ص) نيز مجبور بودند تا بسياري از جزئيات اين سفر را بيان كنند.
پاسخ تفصیلی:
نكته قابل توجهى كه بايد مورد دقت قرار گيرد اين است كه اگر احاديث و روايات معراج را در كتب شيعه و سنى به دقت مطالعه كنيم مىبينيم از همان عصر پيغمبر اكرم(صلى اللّه عليه و آله و سلم) سر و صداى زيادى در مورد مسئله معراج بوده است؛ هنگامى كه ایشان، ماجراى معراج را براى مردم شرح داد دشمنان با شدت تمام در مقام انكار برآمدند و آن را وسيله اى براى كوبيدن اسلام و تبليغ بر ضد پيغمبر خدا(صلى اللّه عليه و آله و سلم) دانستند تا آنجا كه بعضى از «تازه مسلمانها» از عقيده خود برگشتند. پيامبر اسلام(صلى اللّه عليه و آله و سلم) ناگزير تمام نشانههاى بيت المقدس را كه تا آن زمان نرفته بود با همه جزئيات براى آنها تشريح نمود و مورد اعجاب همه واقع گرديد.
از مجموع اين گفتگوها بر مىآيد كه «اولاً» موضوع معراج، موضوع يك خواب نبوده و الا اين همه سر و صدا و جر و بحث نداشت و «ثانياً» افرادى مانند عايشه و حسن بصرى كه بعد از زمان پيغمبر خدا(صلى اللّه عليه و آله و سلم) مسئله خواب و معراج روحانى را پيش كشيدند ظاهراً جنبه سياسى داشته و به گمان خود مىخواسته اند سر و صداى تبليغات مخالفين را كه تا آن زمان نيز ادامه داشت در چنين مسئلهاى كه باور كردن آن براى همه كار آسانى نبود، بخوابانند.(1)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.