پاسخ اجمالی:
در روایات اسلامی از اخلاص به عنوان سرّ الهى، با ارزشترين مقامى كه انسان به آن مى رسد، برترين مقام ايمان، مایه رقابت عاقلان و انديشمندان با يكديگر، باعث تفاوت مقامات مؤمنان، آخرين مرحله يقين، سبب نجات انسان و عبادت مقرّبان درگاه خدا یاد شده است.
پاسخ تفصیلی:
اين مقوله در روايات اسلامى فوق العاده مورد تاکید قرار گرفته است كه گوشه هايى از آن را در ذيل از نظر مى گذرانيم:
1 ـ در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «ثَلاثٌ لايَغُّـلُ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ رَجُل مُسْلم اِخْلاصُ الْعَمَلِ للّهِ عَزَّوَجَلَّ و النَّصيحَةُ لاَِئِمَّةِ الْمُسْلِمينَ وَ اللُّزُومِ لِجَماعَتِهِمْ»؛ (سه چيز است كه قلب هيچ مسلمانى نبايد درباره آن خيانت كند [و همه مسلمين بايد آن را رعايت كنند]: خالص كردن عمل براى خدا و خيرخواهى براى پيشوايان اسلام و ملازمت جماعت مسلمين و جدا نشدن از آن).(1)
2 ـ در حديث ديگرى از آن حضرت مى خوانيم كه اخلاص از اَسرار الهى است: «اَلاِْخلاصُ سِرٌّ مِنْ اَسْرارِى اَسْتَوْدِعُهُ قَلْبَ مَنْ اَحْبَبْتُهُ مِنْ عِبادى»؛ (اخلاص يكى از اسرار من است و آن را در قلب هر كس از بندگانم را كه دوست بدارم به وديعه مى گذارم).(2)
3 ـ امير مؤمنان على(عليه السلام) مى فرمايد: «اَلاِْخلاصُ اَشرَفُ نِهايَة»؛ (اخلاص با ارزشترين مقامى است كه انسان به آن مى رسد).(3)
4 ـ و در تعبير بلند ديگر مى فرمايد: «اَلاِْخلاصُ اَعْلَى الاِيْمانِ»؛ (اخلاص برترين مقام ايمان است).(4)
5 ـ و در تعبير پرمعناى ديگرى از همان امام مى خوانيم: «فى اِخْلاصِ الاَعْمالِ تَنافَسَ اُولوُا النُّهى وَ الاَْلْبابِ»؛ (رقابت عاقلان و انديشمندان با يكديگر در اخلاص عمل است).(5)
6 ـ اين مسأله تا آنجا اهمّيّت دارد كه رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) تفاوت مقامات مؤمنان را در تفاوت درجات اخلاص مى شمرد و مى فرمايد: «بِالاِْخلاصِ تَتَفاضَلُ مَراتِبُ الْمُؤْمِنِينَ».(6)
7 ـ اميرمؤمنان(عليه السلام) نيز آخرين مرحله يقين را اخلاص معرّفى مى كند و مى فرمايد: «غايَةُ الْيَقِيْنِ اَلاِْخْلاصُ».(7)
8 ـ اخلاص بقدرى اهمّيّت دارد كه مقدار مختصرى از عمل كه با آن باشد سبب نجات انسان مى گردد، چنان كه در حديث رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمده است: «اَخْلِصْ قَلبَكَ يَكْفِكَ القَليلُ مِنَ الْعَمَلِ».(8)
9 ـ اخلاص تا آن حد اهمّيّت دارد كه على(عليه السلام) آن را عبادت مقرّبان درگاه خدا مى شمرد و مى گويد: «اَلاِْخُلاصُ عِبادَةُ الْمُقَرَّبينَ».(9)
10 ـ اين بحث دامنه دار را با حديث جالب ديگرى از على(عليه السلام) به پايان مى بريم كه فرمود: «طُوبى لِمَنْ اَخْلَصَ للّهِ الْعِبادَةَ وَ الدُّعاءَ وَلَمْ يَشْغَلْ قَلْبَهُ بِما تَرى عَيْناهُ، وَ لَمْ يَنْسَ ذِكرَ اللّه بِما تَسْمَعُ اُذُناهُ وَ لَمْ يَحْزَنْ صَدْرُهُ بِما اُعْطِىَ غَيْرَهُ»؛ (خوشا به حال كسى كه عبادت و دعايش را براى خدا خالص كند، و قلب خود را به آنچه مى بيند مشغول ندارد و ياد خدا را با آنچه مى شنود به فراموشى نسپرد و درونش به خاطر نعمتهايى كه به ديگران داده شده است غمگين نشود).(10)،(11)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.